نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان آگاهي دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران از حفاظت محيط زيست

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
 
چکیده: 
محيط زيست و منابع طبيعي به عنوان بستر توسعه پايدار، پشتوانه حيات طبيعي و ميراث فرهنگي جامعه انساني به شمار مي روند. رشد فزاينده جمعيت، ضرورت دسترسي به خدمت هاي شغل جايگزين، کمبود منابع و فقدان الگوي کارآمد توسعه موجبات فشار بيش از حد بر محيط زيست و منابع طبيعي تجديد شونده گشته است. امروزه تخريب محيط زيست و منابع طبيعي به عنوان يک معضل جهاني فکر برنامه ريزان و سياست گذاران را به خود جلب نموده است، و البته روند تخريب محيط زيست و منابع طبيعي کشور ما هم از اين قاعده مستثني نيست. با توجه به اين که آموزش يک سرمايه گذاري پر بازده در فرآيند توسعه به ويژه توسعه پايدار به حساب مي آيد و از طرفي براي ايجاد تغيير و تحول به منظور جلوگيري از تخريب محيط زيست و منابع طبيعي تجديد شونده يکي از عوامل تسريع کننده مهم، آموزش عمومي به ويژه آموزش دانش آموزان است، لذا اين امر زماني تحقق مي يابد که آموزش متناسب با ميزان آگاهي و منطبق با شرايط خاص، همراه با بازدهي و کارآيي معقول باشد. به همين منظور اين تحقيق به بررسي ميزان آگاهي دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران از محيط زيست و حفاظت از آن پرداخته است. شهر تهران بيش از 470000 دانش آموز در دوره متوسطه دارد که جمعيت مورد مطالعه شامل 480 نفر از دانش آموزان آن دوره مي باشد. تحقيق حاضر از نوع کاربردي و به روش توصيفي، همبستگي و علي، ارتباطي مي باشد و شيوه اجراي آن به صورت ميداني و با استفاده از پرسشنامه و تجزيه و تحليل داده به وسيله نرم افزار SPSS صورت گرفته است.نتايج حاصل از ضريب همبستگي اسپيرمن بين متغيرهاي مستقل سن، تحصيلات پدر، تحصيلات مادر، استفاده از برنامه هاي راديويي، استفاده از برنامه هاي تلويزيوني، دسترسي به جنگل و فضاي سبز، مطالعه کتاب هاي زيست محيطي و مطالعه مقالات زيست محيطي با متغير وابسته ميزان آگاهي دانش آموزان نسبت به محيط زيست نشانگر آن است که بين متغيرهاي مذکور رابطه معني داري وجود دارد. نتايج حاصل از تاثير فردي متغيرهاي مستقل بر متغير وابسته از طريق آزمون هاي کروسکال واليس و من وايت ني حاکي از آن است که متغيرهاي مستقل طريقه کسب اطلاعات، استفاده از مجلات، شرکت در فعاليت هاي مرتبط، شرکت در کلاس هاي آموزشي و عضويت در تشکل هاي زيست محيطي بر ميزان آگاهي دانش آموزان نسبت به محيط زيست تاثير داشته است. ولي متغيرهاي جنسيت، پايه تحصيلي، رشته تحصيلي، بعد خانوار، منطقه تحصيلي دانش آموزان، عضويت در نوع تشکل دانش آموزي و عضويت يا عدم عضويت در تشکل هاي دانش آموزي تاثيري بر ميزان آگاهي دانش آموزان نسبت به محيط زيست نداشته اند. نتايج حاصل از تاثير جمعي متغيرهاي مستقل بر متغير وابسته ميزان آگاهي دانش آموزان به محيط زيست از طريق رگرسيون چند متغيره به روش گام به گام نشانگر آن است که متغيرهاي مطالعه کتاب هاي زيست محيطي و مقالات زيست محيطي تاثيرات مثبتي بر ميزان آگاهي دانش آموزان نسبت به محيط زيست داشته اند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

میردامادی، س.، و باقری ورکانه، ع.، و اسمعیلی، س. (1389). بررسی میزان آگاهی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران از حفاظت محیط زیست. علوم و تکنولوژی محیط زیست, 12(1 (مسلسل 44)), 201-216. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=184778



Vancouver : کپی

میردامادی سیدمهدی، باقری ورکانه عباسعلی، اسمعیلی سمیه. بررسی میزان آگاهی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران از حفاظت محیط زیست. علوم و تکنولوژی محیط زیست. 1389 [cited 2022May17];12(1 (مسلسل 44)):201-216. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=184778



IEEE : کپی

میردامادی، س.، باقری ورکانه، ع.، اسمعیلی، س.، 1389. بررسی میزان آگاهی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران از حفاظت محیط زیست. علوم و تکنولوژی محیط زیست, [online] 12(1 (مسلسل 44)), pp.201-216. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=184778.



 

 
بازدید یکساله 442 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی