برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش نوروفيدبک بر کاهش علايم بيش فعالي و نقص در دانشجويان دختر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* بوشهر، دانشگاه خلیج فارس، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی
 
چکیده: 

زمينه و هدف: باتوجه به ارتباط ريتم بتا (30-13 هرتز) با حالت هوشياري و توجه و ارتباط تتا (8-4 هرتز) با حالت خواب واره و بي توجهي، در اين مطالعه امکان آموزش افراد داراي علايم بيش فعالي و نقص توجه براي بهبود ويژگي هاي آنها بررسي شد. بنابراين هدف اين تحقيق بررسي تاثير نوروفيدبک در کاهش علايم بيش فعالي و نقص توجه دانشجويان مي باشد.
مواد و روش ها: در اين مطالعه مداخله اي که با استفاده از يک گروه آزمايش و يک گروه کنترل انجام شد، 34 نفر از دانشجويان دختر که داراي نمره بالا در پرسش نامه بيش فعالي کانرز و نسبت تتا-بتا بودند، به صورت تصادفي انتخاب و سپس در دو گروه آموزش نوروفيدبک و گروه کنترل جايگزين شدند. براي گروه اول آموزش نوروفيدبک در 20 جلسه اعمال شد و گروه کنترل هيچ نوع آموزشي دريافت نکرد. داده هاي پژوهش با کمک دستگاه نوروفيدبک (
NFT)، پرسش نامه تشخيصي کوتاه اختلال بيش فعالي - کم توجهي بزرگسالان کانرز، و آزمون عملکرد پيوسته (CPT) جمع آوري شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از تحليل کوواريانس چند متغيره استفاده شد.
يافته ها: نتايج بيان گر بهبودي معني دار در همه ابعاد آزمون عملکرد پيوسته يعني (پاسخ هاي صحيح، خطاي حذف و خطاي ارائه) و ابعاد آزمون بيش فعالي يعني (مشکل بي توجهي / حافظه، بيش فعالي / بي قراري، تکانه اي / هيجاني بودن، تصور کلي از خود و شاخص
ADHD) در گروه نوروفيدبک بود (p<0.001).
نتيجه گيري: نتايج اين پژوهش حاکي از کارآيي نوروفيدبک به عنوان يک شيوه درماني در درمان مشکلات توجه و کاهش علايم بيش فعالي در دانشجويان دختر مبتلا به اختلال بيش فعالي و نقص توجه در مقايسه با گروه کنترل است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نریمانی، م.، و رجبی، س.، و دلاور، س. (1392). تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش علایم بیش فعالی و نقص در دانشجویان دختر. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش), 16(2 (پیاپی 71)), 91-103. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=184489



Vancouver : کپی

نریمانی محمد، رجبی سوران، دلاور سیما. تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش علایم بیش فعالی و نقص در دانشجویان دختر. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش). 1392 [cited 2021October19];16(2 (پیاپی 71)):91-103. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=184489



IEEE : کپی

نریمانی، م.، رجبی، س.، دلاور، س.، 1392. تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش علایم بیش فعالی و نقص در دانشجویان دختر. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش), [online] 16(2 (پیاپی 71)), pp.91-103. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=184489.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 458 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی