برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

پردازش ذهني در کودکان دوزبانه و تک زبانه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علم و صنعت
 
چکیده: 

درباره تاثير دوزبانگي در عملکردهاي ذهني و خصوصا هوش، به دو ديدگاه متقابل مي توان اشاره کرد: ديدگاه مبتني بر دوزبانگي افزايشي و ديدگاه مبتني بر دوزبانگي کاهشي. پژوهش حاضر افراد تک زبانه و دوزبانه را از نظر فرايندهاي ذهني، به ويژه هوش، مقايسه مي کند. اين پژوهش بر مبناي «فرضيه صفر»ي است که نبود تفاوت معنادار را در عملکرد ذهني کودکان دوزبانه و تک زبانه مطرح مي کند. به منظور تاييد يا رد فرضيه کنوني، 25 کودک دبستاني در محدوده سني هشت تا ده سال به آزمون وکسلر پاسخ دادند که به همين منظور طراحي شده است. جهت مقايسه عملکرد دو گروه در اين بررسي، آزمون تي از دو نمونه مستقل گرفته شد که حاکي از نبود تفاوت معنادار بين دو گروه بود. با توجه به نتايج اين بررسي، به نظر مي رسد که افراد تک زبانه و دوزبانه از نظر عملکرد ذهني و به ويژه هوش تفاوت معناداري نداشته باشند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

واعظی، ش.، و ذوالفقاری اردچی، ف.، و رحیمی، ا. (1391). پردازش ذهنی در کودکان دوزبانه و تک زبانه. تفکر و کودک, 3(1), 119-134. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=183997



Vancouver : کپی

واعظی شهین، ذوالفقاری اردچی فاطمه، رحیمی ابراهیم. پردازش ذهنی در کودکان دوزبانه و تک زبانه. تفکر و کودک. 1391 [cited 2021April14];3(1):119-134. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=183997



IEEE : کپی

واعظی، ش.، ذوالفقاری اردچی، ف.، رحیمی، ا.، 1391. پردازش ذهنی در کودکان دوزبانه و تک زبانه. تفکر و کودک, [online] 3(1), pp.119-134. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=183997>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی