برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  9 , شماره  34 ; از صفحه 203 تا صفحه 212 .
 
عنوان مقاله: 

خودکارآمدي تحصيلي و خودناتوان سازي در دانش آموزان دبيرستاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 
هدف پژوهش حاضر، تعيين رابطه خودکارآمدي تحصيلي با خودناتوان سازي تحصيلي و تفاوت هاي بين دو جنس در اين متغيرها بود. از طريق نمونه برداري تصادفي خوشه اي، 387 دانش آموز پايه چهارم دبيرستان هاي دولتي شهر تهران (199 دختر، 188 پسر) انتخاب شدند. شرکت کنندگان مقياس خودناتوان سازي تحصيلي (ميجلي و ديگران، 1996) و مقياس خودکارآمدي تحصيلي (مکيلروي و بانتينگ، 2002) را تکميل کردند. داده ها به وسيله آزمون هاي همبستگي،Z  فيشر و تحليل واريانس چندمتغيري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان دادند که خودکارآمدي تحصيلي با خودناتوان سازي تحصيلي رابطه منفي معنادار دارد و جنس نمي تواند رابطه اين دو متغير را تعديل کند. همچنين، نتايج نشان دادند که ميزان خودکارآمدي تحصيلي دختران به طور معناداري بالاتر از پسران و ميزان خودناتوان سازي تحصيلي پسران به طور معناداري بيشتر از دختران است. نتايج در قالب نظريه شناختي - اجتماعي و ويژگي هاي خاص بافت اجتماعي اثرگذار بر دانش آموزان پايه چهارم دبيرستان در ايران مورد بحث قرار گرفتند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ذبیح الهی، ک.، و یزدانی ورزنه، م.، و غلامعلی لواسانی، م. (1391). خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوان سازی در دانش آموزان دبیرستانی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی), 9(34), 203-212. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=183810



Vancouver : کپی

ذبیح الهی کاظم، یزدانی ورزنه محمدجواد، غلامعلی لواسانی مسعود. خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوان سازی در دانش آموزان دبیرستانی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی). 1391 [cited 2022January19];9(34):203-212. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=183810



IEEE : کپی

ذبیح الهی، ک.، یزدانی ورزنه، م.، غلامعلی لواسانی، م.، 1391. خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوان سازی در دانش آموزان دبیرستانی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی), [online] 9(34), pp.203-212. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=183810.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 530 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی