برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ادبيات داستاني كودكان و نقش آن در رشد تفكر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
 
چکیده: 

آموزش تفكر به كودكان كه فلسفه براي كودكان (P4C) نيز ناميده مي شود يكي از برنامه هاي آموزشي است كه مورد توجه بسياري از دست اندركاران تعليم و تربيت كودك قرار گرفته است. در اين برنامه آموزشي از داستان ها به منزله ابزار اصلي آموزش استفاده مي شود زيرا عقيده بر اين است كه داستان ها مي توانند مهارت هاي شناختي و توانايي پرسشگري را در كودك بالا ببرند و در نتيجه او را در ارزيابي استدلال ها، درك روابط علت و معلولي، كشف و تحليل مفاهيم، و همچنين نتيجه گيري درست از رويدادها ياري كنند. به همين منظور، متيو ليپمن، كه پايه گذار آموزش فلسفه براي كودكان است، داستان هايي را با هدف آموزش تفكر به كودكان نوشته است. مقاله حاضر، با تاييد برنامه آموزش فلسفه به كودكان، سعي دارد نشان دهد كه استفاده از كتاب هاي ادبي كودكان در برنامه درسي يك ضرورت است و مي تواند نقش بسزايي در پيشبرد تفكر كودكان داشته باشد. بنابراين بايد به داستان هاي ادبي به منزله يك ابزار آموزشي نگاه كرد و داستان خواني را جزء برنامه هاي اصلي كودكان در مدارس قرار داد تا كودكان بتوانند از طريق گفت و گو در مورد آن ها قدرت تفكر خود را بالا ببرند. نكته ديگر كه بايد به آن توجه كرد اين است كه استفاده از داستان راه تعامل بزرگسالان با كودكان را هموار مي كند، و در عين افزايش قدرت تفكر، آن ها را با رفتارها و مسائل اجتماعي آشنا مي سازد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 480
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی