4 SID.ir | کارکردهاي تعليمي ادبيات فارسي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

کارکردهاي تعليمي ادبيات فارسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه گیلان
 
چکیده: 

ادبيات منبعي با ارزش براي کسب اطلاعات و يادگيري دانش ها و مهارت ها و کسب آگاهي نسبت به خود، ديگران و پديده هاي هستي است و نوع تعليمي آن مهم ترين و اصلي ترين گونه ادبي در تاريخ ادبيات ايران است که از ابتداي شکل گيري ادب فارسي تاکنون رواج داشته است. اين مقاله بر آن است تا ضمن يادآوري کارکردهاي ادبيات در دوره معاصر، ادبيات تعليمي را از نگاه کارکردي مورد بررسي قرار دهد و ويژگي هاي آموزش از راه ادبيات را برشمرد و نشان دهد که امروزه اين نوع ادبي از جهت محتوا و فرم و انواع، گسترده تر شده است. اين پژوهش مي تواند جايگاه ادبيات تعليمي را به عنوان يک پديده فرهنگي و هنري در مجموعه آثار ادبي بنماياند و مشخص کند که اين گونه به چه کار مي آيد و پاسخگوي کدام نيازهاست. اين مطالعه نشان مي دهد که ادبيات تعليمي داراي کارکردهاي متنوعي است و آن را مي توان امروزه در گونه هاي مختلف، از جمله در ادبيات کودک، ادبيات عامه پسند و ادبيات اينترنتي نيز ديد و در فرم هاي ادبي مختلف ازجمله رمان، داستان کوتاه، داستان ميني ماليستي، فيلمنامه، نمايشنامه، وبلاگ و حتي ترانه رديابي کرد. با اين تفاوت که در اين دوران، مفاهيم اخلاقي، سياسي، اجتماعي، حقوقي و ... بيشتر به صورت پوشيده و از طريق دلالت ضمني به مخاطبان القا مي شود، بويژه در ادبيات داستاني که در آن تعليم مفاهيم به صورت غيرمستقيم از راه نشان دادن وضعيت ها و شخصيت ها اتفاق مي افتد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 455
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی