5 SID.ir | بررسي عددي پديده اثر پيستوني درون يکي از تونل هاي سيستم قطار شهري شيراز همراه با اثر فن ها
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي عددي پديده اثر پيستوني درون يکي از تونل هاي سيستم قطار شهري شيراز همراه با اثر فن ها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مکانیک، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
 
چکیده: 

حرکت سريع قطار در تونل، باعث ايجاد امواج فشاري و رفت و برگشت اين امواج در طول تونل مي شود. اين پديده که اثر پيستوني نام دارد تاثير بسزايي بر سيستم هاي مربوط به تونل همچون سيستم تهويه مي گذارد.علاوه بر اين، افزايش فشار اوليه ناشي از ورود قطار به تونل مهم ترين و بيش ترين افزايش فشار مشاهده شده در طول تونل است، که خود از عوامل اصلي ايجاد تغييرات در توزيع فشار و خصوصيات جريان درون تونل مي باشد. در نتيجه در مباحث مربوط به اثر پيستوني، محاسبه ميزان اين افزايش فشار اوليه ضروري به نظر مي رسد. در اينجا ابتدا مدل عددي حاضر در مقايسه با نتايج آزمايشگاهي موجود صحه گذاري مي گردد و پس از اطمينان از صحت عملکرد مدل، نخست به بررسي عددي جريان سيال و پديده اثر پيستوني در يکي از تونل هاي بسته سيستم قطار شهري شيراز پرداخته شده است. ميدان جريان در اطراف قطار متحرک با استفاده از روش شبکه ديناميک به دست آمده و ميزان افزايش فشار و تغييرات سرعت و فشار در طول تونل مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج اوليه حاکي از آن است که بيش ترين تغييرات فشار و سرعت در محدوده اطراف قطار صورت مي پذيرد که حداکثرسرعت در پشت قطار و حداکثر فشار، به طور معمول در جلوي قطار است به جز در انتهاي حرکت شتاب دار منفي قطار، که در اين حالت حداکثر فشار در پشت قطار مي باشد. همچنين اثر فن هاي نصب شده در نزديکي ورودي و خروجي تونل نيز در نظر گرفته شده است و تاثير وجود فن بر مقدار افزايش فشار اوليه و نيز ميدان جريان در اطراف بازشدگي فن ها مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج نشان دهنده تغييرات قابل توجه در دبي هواي جابه جا شده بين ايستگاه ها و تونل تحت تاثير حرکت قطار مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 126
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی