برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه دو روش ارزشيابي باليني OSCE و سنتي بر ميزان رضايت دانشجويان پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه: ارزشيابي آخرين حلقه از فعاليت‌هاي آموزشي و تكميل كننده فعاليت‌هاي معلمان است، و ارزيابي مهارت‌هاي بالينـي از مهمترين موارد ارزشيابي دانشجويان پرستاري به شمار رفته و اصلاح آن رابطه مستقيم با ارتقا كيفيت اموزشي اين نظام دارد.
هدف: مقايسه دو روش ارزشيابي باليني ساختاري عيني(Objective Structured Clinical Evaluation) و سنتي بر ميزان رضايت دانشجويان پرستاري بود.
مواد و روش ها: در يك مطالعه مداخله اي كليه دانشجويان پرستاري دانشكده پرستاري و مامايي رشت، در مركز آموزشي درماني كودكان رشت، به طور تصادفي به دو گروه 30 نفري تقسيم شدند. ارزشيابي باليني در گروه اول به روش سنتي و در گروه دوم به روش OSCE صورت گرفت. سپس رضايت هر دو گروه مورد سنجش قرارگرفت. ابزار گردآوري اطلاعات شامل چك ليست‌هاي مشاهده جهت ارزشيابي در 9 ايستگاه، فرم ارزشيابي متداول دانشكده و نيز فرم رضايت سنجي در 6 حيطه بود.
نتايج: در حيطه هاي منصفانه بودن روش ارزشيابي باليني، مشابه بودن سوالات طرح شده در ارزشيابي با موارد باليني موجود در بخش، منا سب بودن آزمون‌هاي تئوري و باليني براي ارزشيابي نهايي، مناسب بودن زمان ارزشيابي عملي، امكان برگزاري ارزشيابي باليني به روش‌هاي فوق در دانشكده هاي پرستاري بالاترين ميزان رضايت دانشجويان از نحوه ارزشيابي در حيطه هاي مختلف به گروه OSCE اختصاص داشت (p<0005) اما در حيطه مناسب بودن زمان لازم جهت برگزاري ارزشيابي نظري آزمون آماري تفاوت معني داري را بين دو گروه نشان نداد. به طور كلي، بالاترين ميزان رضايت دانشجويان از نحوه ارزشيابي به گروه  OSCEاختصاص داشت .(P<0005)
نتيجه‌گيري: روش OSCE بيش ‌از روشهاي ارزشيابي‌ باليني ‌متداول ‌مي‌ تواند ارزشيابي مهارت‌ هاي باليني دانشجويان را مشخص سازد ‌و سبب‌ ايجاد رضايت بيشتري در آنان ‌گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

چهرزاد، م.، و شفیع پور، س.، و میرزایی، م.، و کاظم نژاد، ا. (1383). مقایسه دو روش ارزشیابی بالینی OSCE و سنتی بر میزان رضایت دانشجویان پرستاری . مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 13(50), 8-13. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=18216



Vancouver : کپی

چهرزاد مینومیترا، شفیع پور سیده زهرا، میرزایی مهشید، کاظم نژاد احسان. مقایسه دو روش ارزشیابی بالینی OSCE و سنتی بر میزان رضایت دانشجویان پرستاری . مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان. 1383 [cited 2021October19];13(50):8-13. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=18216



IEEE : کپی

چهرزاد، م.، شفیع پور، س.، میرزایی، م.، کاظم نژاد، ا.، 1383. مقایسه دو روش ارزشیابی بالینی OSCE و سنتی بر میزان رضایت دانشجویان پرستاری . مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, [online] 13(50), pp.8-13. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=18216.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 209 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی