برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

راهبرد تنظيم بازار براي سبد کالاهاي کيفي: کاربرد آزمون برون زايي ضعيف در بازار برنج ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران
 
چکیده: 

سبد کالايي برنج متشکل از رقم هاي کيفي مختلف بوده که اين مساله اتخاذ سياست ها و برنامه هاي مناسب جهت کنترل و تنظيم قيمت در بازار را با دشواري مواجه ساخته است. با توجه به تفاوت کيفي رقم هاي مختلف برنج، بهره گيري از سبد متنوع کيفي و استفاده از رقم رهبر در بازار را مي توان به عنوان دو راهکار اصلي در تنظيم بازار برنج مدنظر قرار داد. در راستاي اتخاذ راهبردي مناسب بر مبناي روابط قيمتي براي تنظيم بازار برنج، در اين مقاله با بهره گيري از داده هاي سري زماني ماهيانه قيمت خرده فروشي هفت رقم عمده موجود در بازار ايران (برنج صدري ممتاز، صدري درجه يک، صدري معمولي، بي نام، طارم، خزر و ندا) طي سال هاي 1378 تا 1388، به بررسي روابط موجود در سيستم قيمت ها پرداخته شده است. بر اين اساس، با بهره گيري از آزمون هم جمعي، روابط بلندمدت در بين سري هاي زماني مذکور مورد بررسي قرار گرفت. استفاده از آزمون هم جمعي زوجي بيانگر مستقل بودن سري زماني قيمت برنج صدري ممتاز و لزوم حذف آن از سيستم است. در نهايت با بهره گيري از درايه هاي ماتريس تعديل و آزمون برون زايي ضعيف مشخص شد که رقم هاي صدري درجه يک، خزر و ندا نقش رهبري قيمت در بازار برنج را بر عهده داشته اند. وجود ويژگي برون زايي ضعيف براي رقم هاي صدري درجه يک، خزر و ندا بيانگر آن است که اين رقم ها عامل محرک در فرآيند تعيين قيمت ساير رقم هاي ديگر برنج مي باشند. از اين رو، تمرکز و استواري برنامه هاي تنظيم بازار بر رقم هاي رهبر قيمت مي تواند کنترل سريع، کارا و موثر قيمت ها را در بازار برنج در پي داشته باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حسینی، س.، و کاووسی کلاشمی، م.، و کاووسی، ش. (1391). راهبرد تنظیم بازار برای سبد کالاهای کیفی: کاربرد آزمون برون زایی ضعیف در بازار برنج ایران. تحقیقات اقتصاد کشاورزی, 4(2 (پیاپی 14)), 27-45. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=181049



Vancouver : کپی

حسینی سیدصفدر، کاووسی کلاشمی محمد، کاووسی شراره. راهبرد تنظیم بازار برای سبد کالاهای کیفی: کاربرد آزمون برون زایی ضعیف در بازار برنج ایران. تحقیقات اقتصاد کشاورزی. 1391 [cited 2021October16];4(2 (پیاپی 14)):27-45. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=181049



IEEE : کپی

حسینی، س.، کاووسی کلاشمی، م.، کاووسی، ش.، 1391. راهبرد تنظیم بازار برای سبد کالاهای کیفی: کاربرد آزمون برون زایی ضعیف در بازار برنج ایران. تحقیقات اقتصاد کشاورزی, [online] 4(2 (پیاپی 14)), pp.27-45. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=181049.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 72 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی