برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي سبک رهبري مديران گروه هاي آموزشي دانشکده پزشکي شيراز و ارتباط آن با تعهد سازماني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: شناسايي سبک رفتار مديران و رابطه آن با تعهد سازماني کارکنان، نگرش هاي شغلي کارکنان و ميزان رضايت آنها يکي از مباحث مورد توجه مديريت در چند دهه گذشته است. هدف اين پژوهش بررسي سبک رهبري مديران گروه هاي آموزشي و ارتباط آن با تعهد سازماني اعضاي هيات علمي مي باشد.
روش کار: نمونه آماري اين پژوهش کليه اعضاي هيات علمي دانشکده پزشکي شيراز بود. براي سنجش سبک رهبري مديران از پرسشنامه رهبري چند عاملي که به وسيله برنارد در سال 1985 ساخته شد، استفاده گرديد. همچنين به منظور سنجش ميزان تعهد سازماني از مقياس تعهد سازماني که توسط پورتر، مائودي و استيرز در سال 1974 ساخته شده استفاده گرديد. به منظور تجزيه و تحليل اطلاعات از آزمون هاي آماري همبستگي،
t و آناليز واريانس و رگرسيون چند گانه استفاده شد.
نتايج: نتايج نشان داد بين گروه
هاي آموزشي و ميزان استفاده از سبک رهبري تفاوت معني دار بود بطوري که گروه هاي علوم پايه نسبت به گروه هاي باليني از هر دو سبک رهبري تحولي و تعاملي بيشتر استفاده مي کردند. ميزان تعهد سازماني اعضاي هيات علمي بيشتر در حد متوسط بود. از بين ابعاد وارد شده بعد فرمند از بين ابعاد سبک رهبري تحول آفرين و بعد پاداش مشروط از بين ابعاد سبک رهبري تعامل گرا بيشترين ميزان تبيين را براي متغير وابسته يعني تعهد سازماني داشته است. زنان نسبت به مردان داراي تعهد سازماني بيشتري بودند .(P<0.05)
نتيجه گيري: به نظر مي رسد مديران علوم پايه موفقيت بيشتري در استفاده از هر دو سبک رهبري براي برانگيختن اعضاء دارند که ممکن است به دليل ماهيت رشته هاي علوم پايه و لزوم آزادي عمل بيشتر آنها در استفاده از هر دو سبک رهبري باشد که مي تواند بيشترين تاثير را بر متغيرهاي مهم سازماني از جمله تعهد بر بگذارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 176
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی