برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ارتباط بين HLA (کلاس هاي II ,I) با پيشرفت بيماري در بيماران HIV/AIDS مراجعه کننده به مرکز مشاوره بيماري هاي رفتاري بيمارستان امام خميني تهران در سال هاي 89-1388

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اداره بهداشت و درمان نهاجا
 
چکیده: 

مقدمه: HLA کلاس I و II نقش عمده اي در پاسخ ايمني ميزبان نسبت به ويروس نقص ايمني انساني (HIV) دارد بطوري که به عنوان يک عامل مهم در پيشرفت به سمت بيماري ايدز شناخته مي شود. هدف مطالعه بررسي ارتباط انواع آلل هاي HLA مستعدکننده و پيشگيري کننده با سير بيماري در افراد HIV مثبت در مقايسه با افراد سالم مي باشد.
روش بررسي: اين بررسي بصورت مورد - شاهدي انجام شد، که
HLA از 48 بيمار مراجعه کننده به مرکز مشاوره بيماري هاي رفتاري بيمارستان امام خميني در سال هاي 89-88 با HLA گروه کنترل (افراد سالم که در گروه ايميونوژنتيک دانشگاه تهران تهيه شده بود)، مقايسه شد. جمع آوري اطلاعات توسط فرم اطلاعاتي پرونده بيمار براي هر مورد تکميل شد. نمونه خون گرفته شده از بيماران به گروه ايميونوژنتيک فرستاده شد و DNA بيماران استخراج و HLA-Typing بيماران توسط دستگاه PCR-SSP و کيت هاي استاندارد HLA انجام گرديد.
يافته ها: در مجموع تعداد 48 نفر بيمار
HIV مثبت از نظر شاخص ژنتيکي HLA بررسي شد و با 100 نفر از افراد سالم در گروه کنترل مقايسه شد که آلل هاي مستعدکننده در افراد HIV مثبت بصورت زير بود:

HLA- DRB1 * 0301 (1.32<OR<7.09, P=0.0037)
HLA- DQA1 * 0501 (1.01<OR<4.97, P=0.03)
HLA- DQB1 * 0201 (0.98<OR<3.50, P=0.04)

و آلل پيشگيري کننده نيز در اين افراد HLA-DRB1 * 1301 (0.01<OR<0.98, P=0.022) بود. همچنين آلل هاي HLA- B * 5701 و HLA- B * 2701 کمترين فراواني را در افراد HIV مثبت داشته که از نظر آماري معني دار نبود.
بحث و نتيجه گيري: در اين بررسي با توجه به حجم کم بيماران نياز به مطالعات بيشتر و تعداد نمونه بيشتر مي باشد که با شناخت ساختار
HLA بيماران و پيدا کردن آلل هاي مستعدکننده مي توان در تصميم گيري شروع زودتر درمان اين بيماران استفاده نمود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 213
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی