برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1391 , دوره  5 , شماره  1 ; از صفحه 17 تا صفحه 22 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير آموزش امداد و انتقال هوايي به روش سخنراني بر سطوح يادگيري پرستاران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: پرستاران به عنوان يکي از اعضاي تيم پروازي بايد با شرايط و نحوه صحيح انتقال بيماران آشنا باشند تا انتقالي ايمن صورت گيرد. آشنايي و آموزش پرستاران براي افزايش آگاهي، عملکرد و نگرش آنان سبب شد تا پژوهشي با هدف بررسي تاثير آموزش امداد و انتقال هوايي به روش سخنراني بر ميزان دانش، فهم و کاربرد پرستاران انجام شود.
روش ها: در اين مطالعه نيمه تجربي، سي نفر از پرستاران شاغل در يکي از بيمارستان هاي منتخب تهران به روش نمونه گيري آسان در سال 1390 انتخاب شدند و آموزش در زمينه امداد و انتقال هوايي به روش سخنراني انجام شد. پرسشنامه محقق ساخته داراي سي سوال، ميزان تاثير آموزش را در سه سطح دانش، فهم و کاربرد در حيطه شناختي قبل، بلافاصله و يک ماه بعد از آموزش بررسي نمود. روايي پرسشنامه با نظرات اعضاي هيات علمي و پايايي پرسشنامه با آزمون کودريچارسون 21 (
0.72) تاييد شد. داده ها با نرم افزار SPSS17 و آزمون کاي اسکوار و آنواي اندازه هاي تکراري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: ميانگين (و انحراف معيار) نمرات در سطح دانش قبل و بعد از آموزش و چهار هفته بعد، به ترتيب
4.17 (±1.64)، 7.67 (±1.4)، 7.27 (±1.9)، در سطح فهم به ترتيب 4.53 (±1.2)، 6.9 (±1.9)، 5.7 (±1.5) و در سطح کاربرد به ترتيب 3.3 (±1.4)، 6.53 (±1.6)، 6.33 (±1.6)، به دست آمد. نمرات مجموع سطوح به ترتيب قبل، 12.03 (±2.8)، بلافاصله بعد از آموزش 21.1 (±3.3) و چهار هفته بعد، 19.3 (±4.01) از مجموع سي نمره بود. اختلاف معني داري در روند يادگيري در تمام سطوح مشاهده شد (p<0.001).
نتيجه گيري: نتايج نشان دهنده تاثير آموزش بر سطوح يادگيري بود. بنابراين آموزش پرستاري امداد و انتقال هوايي به شيوه سخنراني مي تواند مفيد باشد، اما پيشنهاد مي شود روش هاي نوين آموزشي نيز به منظور آموزش موثرتر بررسي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فرشی، م.، و باباتباردرزی، ح.، و مختاری نوری، ج.، و محمودی، ح. (1391). بررسی تاثیر آموزش امداد و انتقال هوایی به روش سخنرانی بر سطوح یادگیری پرستاران. پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN), 5(1), 17-22. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=180253



Vancouver : کپی

فرشی معصومه، باباتباردرزی حسین، مختاری نوری جمیله، محمودی حسین. بررسی تاثیر آموزش امداد و انتقال هوایی به روش سخنرانی بر سطوح یادگیری پرستاران. پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN). 1391 [cited 2021November29];5(1):17-22. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=180253



IEEE : کپی

فرشی، م.، باباتباردرزی، ح.، مختاری نوری، ج.، محمودی، ح.، 1391. بررسی تاثیر آموزش امداد و انتقال هوایی به روش سخنرانی بر سطوح یادگیری پرستاران. پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN), [online] 5(1), pp.17-22. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=180253.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 134 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی