برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آزمون فراشناخت بر بهبود عملکرد رياضي کودکان با ناتواني يادگيري رياضي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
 
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش فراشناخت بر بهبود عملکرد رياضي دانش آموزان با ناتواني يادگيري رياضي انجام گرفته است.
روش: جامعه آماري پژوهش شامل دانش آموزان پايه سوم ابتدايي مبتلا به ناتواني يادگيري رياضي شهر اصفهان در سال تحصيلي 90-89 بود. به منظور انجام اين پژوهش، 30 دانش آموز با ناتواني يادگيري رياضي به شيوه نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي، انتخاب و با طرح پژوهش آزمايشي، از نوع پيش آزمون - پس آزمون به گروه هاي آزمايشي و کنترل گمارده شدند (15 دانش آموز در گروه آزمايشي و 15 دانش آموز در گروه کنترل). مداخلات مربوط به آزمون فراشناخت بر روي گروه آزمايش انجام گرفت. ابزارهاي مورد استفاده عبارت از مقياس هوش کودکان وکسلر 4، آزمون تشخيص حساب نارسايي و آزمون عملکرد تحصيلي رياضي بود. داده هاي به دست آمده با روش آماري تحليل کواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: داده ها با مجذور في بررسي شد. نتايج نشان داد که افراد چپ دست و راست دست از نظر شروع شمارش با دست چپ يا دست راست و جهت شمارش تفاوت دارند. بيشتر افراد راست دست با دست راست و بيشتر افراد چپ دست با دست چپ شمارش را شروع مي کنند، اما در مورد الگوي شمارش متقارن و مداوم تفاوت معناداري بين دو گروه مشاهده نشد.
نتيجه گيري: در حقيقت از يافته هاي اين پژوهش نتيجه گرفته مي شود که مي توان از فراشناخت در آموزش رياضي به دانش آموزان بهره برد. چنانکه نتايج تحقيقات مختلف بيانگر اين موضوع است که نظام آموزشي نيز بايد به فعال کردن هر چه بيشتر فراشناخت در دانش آموزان، براي يادگيري بهتر اهتمام ورزد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

یارمحمدیان، ا.، و اصلی آزاد، م. (1391). اثربخشی آزمون فراشناخت بر بهبود عملکرد ریاضی کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی. تازه های علوم شناختی, 14(1 (مسلسل 53)), 41-52. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=178968



Vancouver : کپی

یارمحمدیان احمد، اصلی آزاد مسلم. اثربخشی آزمون فراشناخت بر بهبود عملکرد ریاضی کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی. تازه های علوم شناختی. 1391 [cited 2021November28];14(1 (مسلسل 53)):41-52. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=178968



IEEE : کپی

یارمحمدیان، ا.، اصلی آزاد، م.، 1391. اثربخشی آزمون فراشناخت بر بهبود عملکرد ریاضی کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی. تازه های علوم شناختی, [online] 14(1 (مسلسل 53)), pp.41-52. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=178968.



 

 
بازدید یکساله 224 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی