نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثيرات مصرف رسانه اي بر هويت اجتماعي دانشجويان دانشگاه اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 
هدف از نگارش اين مقاله، بررسي رابطه ميان تاثيرات مصرف رسانه اي بر روي هويت اجتماعي در بين دانشجويان دانشگاه اصفهان است. دانشجويان به لحاظ کاربرد ابزار رسانه اي در معرض تغييرات هويتي وسيعتري هستند که رفتار، کردار، طرز پوشش، مدگرايي و نوگرايي آنان، اين تغيرات هويتي را نشان مي دهد. درک بهتر تاثير رسانه هاي جمعي بر هويت اجتماعي دانشجويان مي تواند در تشخيص رفتارهاي اجتماعي و سياسي اين قشر تاثيرگذار باشد. روش تحقيق پژوهش در جمع آوري و تجزيه و تحليل داده ها، روش پيمايشي است. اين مطالعه بر روي 188 نفر از دختران و پسران دانشجوي دانشگاه اصفهان صورت گرفته و براي جمع آوري اطلاعات، از پرسشنامه استفاده شده است. يافته ها نشان مي دهد که همبستگي هاي معناداري ميان ابعاد کيفيت و کميت رسانه هاي جمعي با ابعاد هويت اجتماعي پاسخگويان وجود دارد. در حالي که استفاده از رسانه هاي چاپي - نوشتاري و ديداري - شنيداري بر روي هويت ملي، گروهي، مذهبي و جنسيتي تاثير مثبتي مي گذارد و باعث تقويت اين هويت ها مي شود، ولي با هويت قومي رابطه منفي دارد. در رابطه با استفاده از رسانه هاي الکترونيکي و تاثير آن بر هويت قومي، يافته ها نشان داد که هويت قومي کساني که از اين رسانه ها استفاده مي کنند، قويتر از کساني بوده که از اين وسيله استفاده نمي کنند. تاثير رسانه هاي الکترونيک بر ديگر ابعاد هويت اجتماعي منفي بوده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

هرسیج، ح.، و محموداوغلی، ر.، و عیسی نژاد، ا.، و رهبرقاضی، م. (1391). بررسی تاثیرات مصرف رسانه ای بر هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان), 23(3 (پیاپی 47)), 75-92. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=178645



Vancouver : کپی

هرسیج حسین، محموداوغلی رضا، عیسی نژاد امید، رهبرقاضی محمودرضا. بررسی تاثیرات مصرف رسانه ای بر هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان). 1391 [cited 2022May22];23(3 (پیاپی 47)):75-92. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=178645



IEEE : کپی

هرسیج، ح.، محموداوغلی، ر.، عیسی نژاد، ا.، رهبرقاضی، م.، 1391. بررسی تاثیرات مصرف رسانه ای بر هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان), [online] 23(3 (پیاپی 47)), pp.75-92. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=178645.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 380 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی