برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ارزشيابي مداخله آموزشي مبتني بر مدل پرسيد پروسيد به منظور ارتقاي سبک زندگي نوجوانان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: نوجواني دوره اي سرنوشت ساز است که زمينه ساز سبک زندگي در دوران هاي بعدي زندگي است. هدف از اين مطالعه، ارزيابي تاثير مداخله آموزشي مبتني بر مدل پرسيد پروسيد روي سبک زندگي در ميان نمونه اي از نوجوانان است.
مواد و روش ها: يک کارآزمايي شاهددار گروهي تصادفي براي بررسي تاثير مداخله آموزشي بر سبک زندگي روي تعداد 365 نوجوان (192 دختر و 173 پسر) تهراني طراحي شد. از پرسش نامه سبک زندگي نوجوان
(ALQ) و پرسش نامه دموگرافيک براي جمع آوري اطلاعات استفاده شد. داده ها در دو مرحله پيش آزمون و دو هفته پس از مداخله با توجه به مدل پرسيد پروسيد جمع آوري شد. آزمون هاي آماري نظير کاي اسکوئر، تي مستقل و تي زوج در قالب نرم افزار SPSS نسخه 17 براي آناليز اطلاعات به کار رفتند.
نتايج: به طور کلي، ميانگين سني نوجوانان
15.77±0.74 بود. در فاصله ميان پيش آزمون و پس آزمون، افزايش معني داري در نمره سبک زندگي شرکت کنندگان در مداخله حاصل شد(P<0.01) . ميانگين نمره استاندارد شده فعاليت فيزيکي در پسران بيشتر از دختران و ميانگين نمره استاندارد شده حمايت اجتماعي در دختران بيشتر از پسران مشاهده شد.
نتيجه گيري: يافته هاي مطالعه نشان مي دهند که مداخله آموزشي مبتني بر مدل پرسيد پروسيد تاثيري معني دار در افزايش بهبود سبک رندگي نوجوانان در پي دارد. با توجه به نتايج به دست آمده، لزوم آموزش شيوه زندگي سالم در جهت بهبود سبک زندگي سالم در ميان نوجوانان با توجه به جنسيت مي بايست در دستور کار قرار گيرد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

صفاری، م.، و امینی، ن.، و افتخاراردبیلی، ح.، و محمودی، م.، و سنایی نسب، ه. (1391). ارزشیابی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید پروسید به منظور ارتقای سبک زندگی نوجوانان. دانشور پزشکی, 19(98), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=178229



Vancouver : کپی

صفاری محسن، امینی نجمه الملوک، افتخاراردبیلی حسن، محمودی محمود، سنایی نسب هرمز. ارزشیابی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید پروسید به منظور ارتقای سبک زندگی نوجوانان. دانشور پزشکی. 1391 [cited 2021May09];19(98):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=178229



IEEE : کپی

صفاری، م.، امینی، ن.، افتخاراردبیلی، ح.، محمودی، م.، سنایی نسب، ه.، 1391. ارزشیابی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید پروسید به منظور ارتقای سبک زندگی نوجوانان. دانشور پزشکی, [online] 19(98), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=178229.



 

 
بازدید یکساله 252 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی