برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

حافظه كلامي و بصري در ADHD: مقايسه كودكان تحت درمان و بدون درمان ريتالين

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، راه آهن، سر پل جوادیه، جنب آموزش و پرورش منطقه 16، مرکز مشاوره رشد
 
چکیده: 

اختلال نقص توجه همراه با بيش فعالي [Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)] يکي از اختلالات رايج روان شناختي کودکان است. در اين مطالعه، حافظه فوري و تاخيري کلامي و حافظه فوري و تاخيري بصري در کودکان دچار ADHD تحت درمان و بدون درمان با داروي ريتالين (متيل فنيديت) بررسي شده است. به همين منظور 24 پسر 12-6 ساله مبتلا به اختلال ADHD تحت درمان دارويي و بدون درمان دارويي، با استفاده از مقياس ارزيابي والدين کانرز و مصاحبه باليني به وسيله روان پزشک انتخاب و حافظه کلامي و بصري آنها بررسي گرديد. براي بررسي حافظه فوري و تاخيري کلامي، از آزمون فراخواني داستان و براي بررسي حافظه بصري (فوري و تاخيري)، از آزمون مخصوص حافظه کلامي و حافظه فوري بصري کيم کاراد استفاده شد. نتايج نشان داد که عملکرد کودکان دچار ADHD تحت درمان، در زمينه هاي حافظه فوري کلامي و حافظه فوري بصري بهتر از عملکرد کودکان دچار ADHD بدون درمان بوده است که اين اثر احتمالي «درمان دارويي» را مطرح مي کند. اين در حالي است که عملکرد کودکان دچار ADHD تحت درمان، در زمينه حافظه تاخيري کلامي و بصري تقريبا همانند کودکان دچار ADHD بدون درمان بوده است. پس مي توان چنين احتمال داد که کودکان دچار ADHD نواقصي در حافظه فعال دارند که درمان دارويي مي تواند آنها را رفع کند.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

علیرضایی مطلق، م.، و علاقبندراد، ج.، و مرادی، ع. (1381). حافظه کلامی و بصری در ADHD: مقایسه کودکان تحت درمان و بدون درمان ریتالین . تازه های علوم شناختی, 4(4 (مسلسل 16)), 26-31. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=17754



Vancouver : کپی

علیرضایی مطلق مرجان، علاقبندراد جواد، مرادی علیرضا. حافظه کلامی و بصری در ADHD: مقایسه کودکان تحت درمان و بدون درمان ریتالین . تازه های علوم شناختی. 1381 [cited 2021April19];4(4 (مسلسل 16)):26-31. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=17754



IEEE : کپی

علیرضایی مطلق، م.، علاقبندراد، ج.، مرادی، ع.، 1381. حافظه کلامی و بصری در ADHD: مقایسه کودکان تحت درمان و بدون درمان ریتالین . تازه های علوم شناختی, [online] 4(4 (مسلسل 16)), pp.26-31. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=17754>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 283 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی