برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ويژگي هاي باليني و ثبات تشخيصي اختلال دو قطبي در کودکان و نوجوانان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی تهران، دپارتمان روانپزشکی کودک و نوجوان، بیمارستان روزبه، تهران، چهار راه لشگر، بیمارستان روزبه
 
چکیده: 

هدف: اين پژوهش با هدف بررسي ويژگي هاي باليني و ثبات تشخيصي اختلال دوقطبي در کودکان و نوجوانان انجام شده است.
روش: اين بررسي گذشته نگر بر روي 257 بيمار مبتلا به اختلال دوقطبي که به صورت پي در پي در سال هاي 87-1383 در بخش کودک و نوجوان بيمارستان روزبه شهر تهران بستري شده بودند انجام شد. داده هاي مربوط به ويژگي هاي جمعيت شناختي، تشخيص، درمان، اختلال هاي همراه و نيمرخ علايم خلقي و پسيکوتيک از پرونده بستري و پرسش نامه مشخصات بيمار که در زمان بستري پر شده بود، گردآوري شد. در بررسي دوباره، ارزيابي تشخيصي به کمک مصاحبه تشخيصي نيمه ساختاريافته اختلالات خلقي و اسکيزوفرنيا براي کودکان، تشخيص فعلي و طول عمر براي افراد زير 18 سال و مصاحبه نيمه ساختاريافته اختلال هاي خلقي و اسکيزوفرنيا در افراد بزرگتر از 18 سال انجام شد. شدت علائم در دوره حاد اختلال خلقي با بهره گيري از مقياس رتبه بندي مانياي يانگ براي مانيا، پرسش نامه افسردگي بک (براي افراد بالاي 16 سال) و پرسش نامه افسردگي کودکان (براي افراد زير 16 سال) سنجيده شد. عملکرد کنوني نيز به کمک پرسش نامه ارزيابي کلي عملکرد (بالاي 18 سال) و پرسش نامه ارزيابي کلي عملکرد کودکان (زير 18 سال) ارزيابي گرديد.
يافته ها: شايع ترين علامت يعني تحريک پذيري (98%) در بيشتر موارد با خلق بالا همراه بود. 73.2% بيماران دست کم يک اختلال همراه داشتند و شايع ترين اختلال همبود، کمبود توجه همراه با بيش فعالي (44.2%) بود. ثبات تشخيصي اختلال دوقطبي در دوره هاي ارزيابي يک، دو، سه، چهار و پنج ساله بالاتر از 80% بود.
نتيجه گيري: يافته هاي اين پژوهش از بالابودن ثبات تشخيصي اختلال دوقطبي در کودکان و نوجوانان حمايت مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 180
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی