برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رابطه باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي با عملكرد تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، گروه روان شناسی
 
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش، بررسي رابطه باورهاي انگيزشي (خودكارآمدي، ارزشگذاري دروني، اضطراب امتحان) و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي (راهبردهاي شناختي، خودتنظيمي) با عملكرد تحصيلي دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان بود.
روش: در اين پژوهش 120 دانش‌آموز
پايه سوم دبيرستان به صورت تصادفي انتخاب شدند. براي بررسي متغيرهاي پژوهش از پرسشنامه راهبردهاي انگيزشي يادگيري (MSLQ) و براي اندازه‌گيري عملكرد تحصيلي از معدل نمرات سال دوم دانش‌آموزان استفاده شد.
يافته‌ها: تحليل چند متغيري (رگرسيون) نشان داد كه خودتنظيمي، خودكارآمدي و اضطراب امتحان، بهترين پيش‌بيني كنندگان
عملكرد تحصيلي مي‌باشند (p>0.05). نتايج تحليل واريانس چند متغيري (MANOVA) نشان داد كه بين دانش‌آموزان دختر و پسر در زمينه اضطراب امتحان تفاوت معني‌داري وجود دارد (P<0.003). نتايج همچنين حاكي از آن بود كه در ساير متغيرهاي پژوهش تفاوت معناداري بين دانش‌آموزان دختر و پسر وجود ندارد.
نتيجه‌گيري: به نظر محققان شايسته
است معلمان و مربيان با فراهم آوردن شرايط مناسب براي رشد خودكارآمدي و كاهش اضطراب امتحان و با آموزش راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي، به دانش‌آموزان فرصت بيشتري براي يادگيري بدهند.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 431
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی