برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي وضعيت قطب هاي علوم پزشکي در ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* پژوهشکده سلامت خانواده، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
 
چکیده: 

ارزيابي قطب هاي علمي يکي از اهداف محوري در مديريت دانش است. ارزيابي اين نهادها موجب مي شود تا ذينفعان هر موسسه علمي از ميزان ارتقاء و استقرار کيفيت فعاليت هاي علمي آگاه شوند و از بازخوردهاي ارزشيابي براي برنامه ريزي پويا و توسعه فعاليت هاي علمي بهره ببرند. علي رغم چنين اهميتي تاکنون روش هاي کارآمد جهت شناسايي و ارزيابي کارکرد اين نهادهاي علمي به خوبي شناخته و معرفي نشده اند. از اين رو در سال  1388معاونت آموزشي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي با هدف دستيابي به ابزار ارزشيابي مناسب و ارائه تصويري از عملکرد قطب هاي علمي علوم پزشکي، ارزيابي اين نهادها را سفارش داد. اين ارزيابي با استفاده از ابزار محقق ساخته و بر اساس شاخص هاي «درون داد»، «فرآيند» و «برون داد آموزشي، پژوهشي، فناوري و خدمات» انجام شد. مقاله حاضر يافته هاي حاصل از مطالعه پيش گفت را ارائه مي کند.
يافته ها حاکي از آن است که
85.7% از نهادهاي مورد بررسي در تهران مستقر بوده اند. از مجموع قطب هاي علمي مورد بررسي 66.6% برنامه استراتژيک مدون داشتند. گزارش ارزشيابي برنامه استراتژيک توسط هيچ قطبي ارائه نشد. فعاليت اين نهادها به طور عمده متکي بر منابع دولتي بود. به نحوي که بيش از 50% از اين نهادهاي علمي گزارشي مبني بر تامين منابع مالي از سازمان هاي خيريه، سازمان هاي غير دولتي، سازمان هاي خصوصي و نيز منابع خارج از کشور نداشتند. در حيطه ظرفيت سازي بالاترين ميانه امتياز 7.5 و مربوط به وجود ساختار مناسب جهت ارتباطات علمي بين المللي بود. در زمينه پروژه هاي تقاضا محور، مشارکت علمي با موسسات خارج از کشور و بازنگري برنامه هاي درسي 50% از قطب هاي مورد بررسي غير فعال بودند. سهم عمده برون داد اين موسسات مقالات علمي نمايه شده بود و گزارشي مبني بر دستاورد علمي منجر به ارائه خدمات در عرصه سلامت ارائه نشد. مغايرت وضعيت فعلي عملکرد قطب هاي علمي با اين ماموريت اصلي در وضعيت امتياز آن ها منعکس شده است. وجود چنين تناقضي در تجربيات ساير کشورها نيز گزارش شده است. ليکن آينده نگري دانشگاه هاي غربي موجب شد که آن ها متوجه اين موضوع باشند که اگر نيازهاي اقتصادي، اجتماعي جامعه را مد نظر قرار ندهند آينده را از دست خواهند داد و پس از يک دوره ناگزير از تغيير رويه شدند، يکي از مزيت هاي کشورهاي در حال توسعه مانند ايران امکان درس آموزي از چنين تجربياتي است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 73
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی