5 SID.ir | بررسي مقايسه اي طبقه بندي علوم از ديدگاه فخرالدين رازي و شمس الدين آملي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي مقايسه اي طبقه بندي علوم از ديدگاه فخرالدين رازي و شمس الدين آملي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

چکيده: طبقه بندي علوم، علاوه بر سهولت در کارهاي علمي، نوعي نظم فکري در محقق ايجاد مي کند و حدود و ميزان هر علم را مشخص مي سازد و به ترسيم هندسه علوم در تمدن اسلامي ياري مي رساند. به همين سبب، در جامعه علمي اسلام همواره بر اين اصل تاکيد شده است. فخرالدين رازي، متکلم اشعري مذهب سده ششم هجري قمري، با تاليف کتاب جامع العلوم به طبقه بندي علوم توجه داشته است و با مطرح کردن شاخه هاي فرعي علوم به عنوان علومي مستقل در طبقه بندي خود، نگرش جديدي از علم را ارائه نموده و طبقه بندي او الگوي بسياري از دانشمندان پس از وي قرار گرفته است. شمس الدين آملي، مدرس شيعه مذهب سده هشتم هجري قمري، در کتاب نفايس الفنون به طبقه بندي علوم پرداخت و همانند فخرالدين رازي در طبقه بندي خود علوم جديدي را مطرح نمود و با درهم شکستن طبقه بندي هاي سنتي علوم، رويکرد نويني در تاريخ علم به دست داد. طبقه بندي هاي مذکور داراي نقاط اشتراک و افتراقي، هم در نوع نگرش به علم، و هم در ترتيب رده بندي علوم هستند. در جريان اين بررسي، ضمن مقايسه اين دو طبقه بندي با يکديگر، تاثير و اهميت ديدگاه هاي فکري - کلامي و شرايط تاريخي اين دانشمندان در طبقه بندي علوم و ارائه طبقه بندي هاي متفاوت در تاريخ علم بيان خواهد شد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 112
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی