برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  9 , شماره  35 ; از صفحه 74 تا صفحه 85 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير عوامل انگيزشي - اجتماعي خواندن در خانه و مدرسه بر نگرش خواندن دانش آموزان پايه چهارم و پنجم ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی و علوم تربیتی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
 
چکیده: 

اين مطالعه با هدف بررسي تاثير محيط سواد خانه، نگرش مثبت والدين به خواندن و تعاملات خواندن کودک در محيط خانه و مدرسه بر نگرش مثبت کودک به خواندن دانش آموزان پايه هاي چهارم و پنجم ابتدايي انجام گرفت. بدين منظور، روش تحقيق همبستگي مورد استفاده قرار گرفت و دادهاي مورد نياز با استفاده از پرسشنامه ابعاد خواندن چيو و کو (2005) از 352 نفر از دانش آموزان پايه هاي چهارم و پنجم شهرستان رفسنجان، با روش نمونه گيري خوشه اي جمع آوري و با استفاده از روش تحليل مسير تحليل شد. نتايج نشان داد که اثر مستقيم رفتار هدفمند خواندن والدين و وضعيت اجتماعي - اقتصادي والدين بر نگرش مثبت والدين به خواندن مثبت و معنادار بود. اثر نگرش مثبت والدين به خواندن بر نگرش مثبت کودک به خواندن و تعاملات خواندن در محيط خانه معنادار اما بر تعاملات خواندن در محيط مدرسه معنادار نبود. همچنين نتايج بيان کرد که تعاملات خواندن در محيط خانه و مدرسه اثر معناداري بر ايجاد نگرش مثبت خواندن در کودکان داشت و اثر تعاملات خواندن در محيط خانه قوي تر بود. نتايج ديگري نشان داد که نگرش مثبت مادر به خواندن، نقش مهمتري در افزايش تعاملات خواندن و ايجاد نگرش مثبت به خواندن در کودکان در محيط خانه، نسبت به نگرش پدر دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

احمدی ده قطب الدینی، م.، و احدی، ح. (1391). تاثیر عوامل انگیزشی - اجتماعی خواندن در خانه و مدرسه بر نگرش خواندن دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), 9(35), 74-85. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=177190



Vancouver : کپی

احمدی ده قطب الدینی محمد، احدی حسن. تاثیر عوامل انگیزشی - اجتماعی خواندن در خانه و مدرسه بر نگرش خواندن دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). 1391 [cited 2021April22];9(35):74-85. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=177190



IEEE : کپی

احمدی ده قطب الدینی، م.، احدی، ح.، 1391. تاثیر عوامل انگیزشی - اجتماعی خواندن در خانه و مدرسه بر نگرش خواندن دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), [online] 9(35), pp.74-85. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=177190.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 249 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی