برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مدل ارزيابي قطب هاي علوم پزشکي کشور

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* پژوهشکده سلامت خانواده، دانشگاه علوم پزشکی تهران
 
چکیده: 

قطب هاي علمي طي دهه هاي گذشته همواره در پي دستيابي به آخرين يافته ها و اعتلاي موقعيت علمي، گسترش مرزهاي دانش، تربيت نيروي پژوهشگر، ايجاد محيطي پويا و مولد و ارتقاي ارتباطات علمي و موثر بين المللي بوده اند. در ايران نيز از سال 1379 قطب هاي علمي به عنوان نهادهاي عالي مولد علم به ساختار علمي پژوهشي کشور پيوستند. بدون ترديد ارزشيابي عملکرد نهادهاي جديد التاسيس از تکاليف مديريت ارشد علمي کشور بوده و نتايج آن به درک بهتر و شناخت هر چه بيشتر فعاليت اين نهادها مي انجامد. ارزيابي قطب ها موجب مي شود تا ذينفعان به ميزان ارتقاي و استقرار کيفيت در فعاليت هاي علمي قطب آگاه شوند و از بازخوردهاي آن براي برنامه ريزي پويا و توسعه فعاليت هاي علمي بهره ببرند. در راستاي انجام چنين تکليفي، معاونت آموزشي وزارت بهداشت در سال 1388 طراحي ارزشيابي قطب هاي علمي کشور را در دستور کار خود قرار داد. اين مقاله با هدف ارائه چگونگي طراحي و به کارگيري ابزار و نيز محتوي ارزشيابي قطب هاي علمي کشور بر اساس شاخص هاي «درونداد»، «فرآيند» و «برونداد آموزشي، پژوهشي، فناوري و خدمات» تدوين شده است. اين ارزشيابي از اين نظر که به تمام جنبه هاي مديريت از قبيل تامين و تربيت نيروي انساني، تامين منابع مالي، فراهم آوري تجهيزات، فرايندهاي توانمندسازي و توليد علم و بالاخره بروندادها در عرصه آموزش، تحقيق، صنعت و خدمت توجه داشته است، نوعي ارزشيابي جامع تلقي مي شود. اين روش به قطب هاي علمي اجازه بدهد تا توان خود را نسبت به حداکثر توان در حيطه هايي که براي آن حداکثر امتياز منظور شده است ارزشيابي نمايند و در جهت تکميل امتياز حيطه مربوطه در صورت نداشتن امتياز کافي اقدام نمايند.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 76
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی