برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1391 , دوره  11 , شماره  43 ; از صفحه 43 تا صفحه 59 .
 
عنوان مقاله: 

تحليل اشکالات نوشتاري دانش آموزان ايراني غيرفارسي زبان (مخاطبان مجلات رشد)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

باسوادي در ساده ترين تعريف خود به معناي کسب مهارت هاي خواندن و نوشتن به زبان رسمي است. اگر چه اکثر دانش آموزان براي تسلط يافتن بر دو مهارت ياد شده تلاش مي کنند اما براي دانش آموزان ايراني مناطق غيرفارسي زبان، نسبت به مناطق فارسي زبان آموزش زبان فارسي به عنوان زبان رسمي با محدوديت هاي بيشتري رو به روست. در فرآيند زبان آموزي بروز خطا پديده اي اجتناب ناپذير است و «تحليل خطا» راهي است براي شناسايي نيازهاي آموزشي در جهت بهبود کيفيت مواد آموزشي و شيوه هاي تدريس. منظور از تحليل خطا، مطابقه جمله هاي توليد شده در گفتار يا نوشتار زبان آموزان با جمله هاي گويشوران بومي به لحاظ سازگاري يا عدم سازگاري با قواعد زبان مورد مطالعه است. در اين تحقيق خطاهاي نوشتاري دانش آموزان ايراني ترک زبان سطح متوسط و پيشرفته مورد تحليل و بررسي قرار گرفته است. آمار ارايه شده شامل 100 مورد خطاست که در چهار گروه خطاهاي املايي، خطاهاي واژگاني، خطاي ساختاري و خطاي کاربردشناختي بررسي شده اند. داده هاي تحقيق از دست نوشته هاي مخاطبان مجلات رشد گردآوري و به روش توصيفي تحليل و برسي شده است. هدف تحقيق دستيابي به پربسامدترين خطاهاي نوشتاري دانش آموزان ايراني غيرفارسي زبان است. نتايج نشان داد که بر حسب بسامد رخداد، خطاهاي ساختاري با 72 درصد ميزان وقوع از بيشترين تعداد برخوردار بوده اند. به عبارت ديگر، دانش آموزان ايراني ترک زبان در کاربرد نکات دستوري داراي ضعف هستند. به نظر مي رسد اين نتيجه قابل تعميم به ساير دانش آموزان غيرفارسي زبان ايراني نيز مي باشد. بنابراين در تهيه متون آموزشي و کمک آموزشي بايد به اين موضوع بيشتر توجه شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 395
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی