2 SID.ir | پيش بيني انگيزه پيشرفت تحصيلي بر اساس هوش هيجاني دانش آموزان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

پيش بيني انگيزه پيشرفت تحصيلي بر اساس هوش هيجاني دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
 
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش هوش هيجاني و ابعاد آن در انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان است. جامعه آماري پژوهش حاضر، شامل کليه دانش آموزان دختر پايه اول دبيرستان منطقه يک آموزش و پرورش شهر کرج در سال تحصيلي 90-89 بود. حجم نمونه به تعداد 60 نفر به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چندمرحله اي انتخاب و سپس آزمون هوش هيجاني برادبري - گريوز و مقياس انگيزه پيشرفت به دست آنها تکميل گرديد. داده هاي خام پس از استخراج به کمک نرم افزار (spss 17) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد هوش هيجاني با انگيزه پيشرفت رابطه مثبت معنادار دارد. نمره کلي هوش هيجاني و مولفه هاي آن يعني خودآگاهي، خودمديريتي، مديريت رابطه به ترتيب با ضرايب تبيين معنادار مورد تاييد قرار گرفتند. اما مولفه آگاهي اجتماعي با ضريب تبيين معنادار مورد تاييد قرار نگرفت. يافته ها نشان مي دهد دانش آموزاني که داراي هوش هيجاني بالايي هستند به ادراک واقع بينانه تري در روابط بين فردي دست مي يابند و اين توانايي در کسب انگيزه پيشرفت به آنها کمک مي کند. بالا بودن ميزان انگيزه پيشرفت نيز به افزايش احساس خودکارآمدي و افزايش انگيزه تحصيلي مي انجامد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 503
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی