برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

کاربرد اولويت بندي فرآيند تحليل شبکه اي در برنامه ريزي آرماني براي تخصيص منابع در حمل و نقل

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
 
چکیده: 

نتخاب بهترين پروژه هاي پيشنهادي در زمينه توسعه زيرساختهاي حمل و نقل (TI) در يک سازمان کار بسيار پيچيده اي است؛ زيرا در پروژه هاي مطرح شده عوامل زيادي مانند ريسک پروژه، اهداف مشترک، محدوديت منابع و غيره دخالت داشته و از جمله موضوعات تصميم گيري چندمعياره (MCDM) هستند. در اين مقاله، يک متدولوژي انتخاب پروژه بهينه شده پيشنهاد مي گردد که وابستگي هاي بين معيارهاي ارزيابي و پروژه هاي کانديد را با استفاده از فرآيند تحليل شبکه اي (ANP) در يک مدل برنامه ريزي آرماني صفر-يک (ZOGP) نشان مي دهد. به منظور ارائه يک روش سيستماتيک براي قرار دادن اولويت ها در بين معيارهاي چندگانه و نيز ايجاد رابطه بين اهداف، پيشنهاد ميشود که ANP پيش از مدلسازي برنامه ريزي آرماني اجرا شود. هرچند برنامه ريزي آرماني چند هدف را در هم ادغام مي کند و به يک راه حل بهينه مي رسد، اما اشکال اصلي آن در اين است که تصميم گيرنده يا تصميم گيرندگان بايستي اولويت ها و اهداف را از پيش تعيين کرده باشند. براي غلبه بر اين مساله نياز به بحث گروهي است. در اين تحقيق، با استفاده از روشFD ، مفهوم فرآيند تحليل شبکه اي و برنامه ريزي آرماني صفر-يک، روشي جامعتر براي موضوعات انتخاب پروژه هاي وابستهTI ، ارائه ميگردد. اين مقاله نمونه اي از حل مساله وابستگي پروژه را بر اساس ANP و ZOGP و با استفاده از مصاحبه با گروه کارشناسان ارائه داده است. با استفاده از اين روش نتيجه گرفته شد که مي توان مساله هايي که چندمعياره بوده و داراي وابستگي بين معيارها هستند و از نظر منابع نيز قابل اجرا مي باشند حل کرد. در مثال واقعي ارائه شده از روش ANP/ZOGP استفاده شده است. زماني که با استفاده از الگوريتم پيشنهادي تمام راه حل ها مشخص شدند، تصميم گيرنده مي تواند مقادير هدف اين راه حل ها را ارزيابي کرده و يک راهکار مطلوب را مشخص سازد. روش تركيبي پيشنهادي در اين تحقيق با دستيابي به نتايج جامع تر از روشهاي متداول قبلي، بعنوان روش مناسبي براي تصميم گيري جهت سرمايه گذاري در پروژه هاي توسعه زيرساخت حمل و نقل عمومي توصيه ميگردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

منصورخاکی، ع.، و شفیعی، س. (1391). کاربرد اولویت بندی فرآیند تحلیل شبکه ای در برنامه ریزی آرمانی برای تخصیص منابع در حمل و نقل. پژوهشنامه حمل و نقل, 9(2 (پیاپی 31)), 175-190. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=176173



Vancouver : کپی

منصورخاکی علی، شفیعی سیدمجتبی. کاربرد اولویت بندی فرآیند تحلیل شبکه ای در برنامه ریزی آرمانی برای تخصیص منابع در حمل و نقل. پژوهشنامه حمل و نقل. 1391 [cited 2021August05];9(2 (پیاپی 31)):175-190. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=176173



IEEE : کپی

منصورخاکی، ع.، شفیعی، س.، 1391. کاربرد اولویت بندی فرآیند تحلیل شبکه ای در برنامه ریزی آرمانی برای تخصیص منابع در حمل و نقل. پژوهشنامه حمل و نقل, [online] 9(2 (پیاپی 31)), pp.175-190. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=176173.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 184 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی