نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1391 , دوره  6 , شماره  1 ; از صفحه 41 تا صفحه 69 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي امکان افزايش اعتماد در بازار داخلي پسته ايران: (مطالعه موردي: استان کرمان)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* موسسه تحقیقات پسته کشور
 
چکیده: 
بازار محصولات کشاورزي يک نظام ارتباطي ميان افراد است که اعتماد همچون ماده پيوند دهنده و قوام بخش، اين ارتباط ها را سرپا نگه مي دارد، و موجب دست يابي به هدف هاي تجاري مي شود. در اين مطالعه با استفاده از نظرهاي 110 کشاورز و 119 تاجر، عوامل موثر بر افزايش اعتماد در بازار پسته در استان کرمان بررسي شد. براي انتخاب نمونه از روش تصادفي چند مرحله اي استفاده شد. نتايج با استفاده از آزمون هاي همبستگي پيرسون و تخمين رگرسيون تحليل شد. بررسي اثر عوامل اقتصادي و اجتماعي پاسخ گويان بر اندازه اعتماد آنها به بازار نشان داد که افزايش سن، سابقه بالاتر، صادر کننده بودن، افزايش سطح مالکيت و جاگير شدن در شهر، متغيرهايي است که باعث افزايش اعتماد آنها مي گردد، در حالي است که افزايش سواد باعث کاهش سطح اعتماد مي شود. از ديدگاه کشاورزان و تاجران، مهمترين عوامل ايجاد کننده اعتماد در بازار پسته، شهرت و سرمايه خريدار، و مهمترين عوامل ايجاد کننده بي اعتمادي نپرداختن به موقع پول از سوي خريدار و نبود معيارهاي کيفي مشخص در قيمت گذاري است. اندازه گيري تمايل به پرداخت کشاورزان و تاجران براي افزايش اعتماد در بازار پسته نشان داد که تمايل به پرداخت کشاورزان و تاجران براي افزايش اعتماد در بازار پسته به طور متوسط برابر با 279.07 و 507.43 ريال بر کيلوگرم است. با توجه به نتايج 4 راه کار براي افزايش اعتماد در بازار پسته پيشنهاد شد. اين راه کارها شامل طراحي سازمان يا موسسه اي براي تضمين معاملات ميان خريداران و فروشندگان، اعلام تعداد چک هاي برگشتي و تاخيري خريداران از سوي بانک ها، ايجاد صندوق نظرخواهي و پيشنهاددهي و برقراري جلسه هاي مشترک براي افزايش اعتماد در بازار پسته است، که اولويت بندي آن بر اساس نظر پاسخ گويان مشخص گرديد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عبدالهی عزت آبادی، م. (1391). بررسی امکان افزایش اعتماد در بازار داخلی پسته ایران: (مطالعه موردی: استان کرمان). اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی), 6(1), 41-69. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=176147



Vancouver : کپی

عبدالهی عزت آبادی محمد. بررسی امکان افزایش اعتماد در بازار داخلی پسته ایران: (مطالعه موردی: استان کرمان). اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی). 1391 [cited 2022May16];6(1):41-69. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=176147



IEEE : کپی

عبدالهی عزت آبادی، م.، 1391. بررسی امکان افزایش اعتماد در بازار داخلی پسته ایران: (مطالعه موردی: استان کرمان). اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی), [online] 6(1), pp.41-69. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=176147.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 97 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی