نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1391 , دوره  9 , شماره  33 ; از صفحه 27 تا صفحه 37 .
 
عنوان مقاله: 

ويژگي هاي روان سنجي مقياس هوش سيال کتل در دانش آموزان تيزهوش

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 
هدف اين پژوهش تعيين عملي بودن، اعتبار، روايي و نرم يابي آزمون هوش کتل (مقياس 3، فرم (A بود. بدين منظور 435 دانش آموز (215 دختر، 220 پسر) تيزهوش مقطع دبيرستان شهر تهران که در سال تحصيلي 1390-1389 مشغول به تحصيل بودند، به شيوه نمونه برداري تصادفي چندمرحله اي انتخاب و مقياس هوش سيال کتل (1978) را تکميل کردند. بر اساس ضريب همبستگي هر ماده با نمره کل مجموعه و تحليل عاملي ماده هاي مقياس، ماده اي حذف نشد. ضريب اعتبار از طريق آلفاي کرونباخ 0.783 به دست آمد. نتايج تحليل مولفه هاي اصلي و چرخش متمايل براي تعيين روايي سازه منجر به استخراج چهار عامل: فراخناي حافظه، دقت ادراک، سرعت ادراک و استدلال استقرايي شد. نتايج به دست آمده با نظريه ساخت هوش سيال کتل هماهنگ بود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رحمانی، م.، و هومن، ح.، و احمدی سرتختی، ع. (1391). ویژگی های روان سنجی مقیاس هوش سیال کتل در دانش آموزان تیزهوش. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی), 9(33), 27-37. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=176055



Vancouver : کپی

رحمانی مرضیه، هومن حیدرعلی، احمدی سرتختی عمادالدین. ویژگی های روان سنجی مقیاس هوش سیال کتل در دانش آموزان تیزهوش. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی). 1391 [cited 2022May19];9(33):27-37. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=176055



IEEE : کپی

رحمانی، م.، هومن، ح.، احمدی سرتختی، ع.، 1391. ویژگی های روان سنجی مقیاس هوش سیال کتل در دانش آموزان تیزهوش. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی), [online] 9(33), pp.27-37. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=176055.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 784 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی