5 SID.ir | شبيه سازي بار ديناميک قطار و بررسي تاثير آن بر ميزان لرزش سطح زمين
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

شبيه سازي بار ديناميک قطار و بررسي تاثير آن بر ميزان لرزش سطح زمين

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده فنی - مهندسی، گروه مهندسی مکانیک سنگ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
 
چکیده: 

يکي از پيامدهاي زيست محيطي تونل هاي شهري، ايجاد لرزش در سطح زمين است که در برخي موارد مي تواند آزاردهنده نيز باشد. هدف از اين مطالعه شبيه سازي بار ديناميک ناشي از حرکت قطار و بررسي تاثير آن بر لرزش سطح زمين است. براي اين منظور ابتدا لازم است بار قطار شبيه سازي شده و اثر آن بر روي ميزان لرزش سطح زمين مورد بررسي قرار گيرد. در اين مطالعه، عوامل موثر بر بزرگي و فرکانس بار ديناميکي قطار مورد بررسي قرار گرفته و تغييرات نيروي قائم اعمالي از طرف واگن به ريل در يک مدل طولي از واگن ها، بر حسب زمان، تعيين شده است. سپس تابع بار ناشي از حرکت قطار بر حسب فرکانس محاسبه شده و به کمک طيف دامنه فوريه، محدوده فرکانس بار شناسايي شده است. در مرحله بعدي با فيلترکردن فرکانس هاي داراي انرژي کمتر در محدوده فرکانسي بار، بار ديناميکي قطار به صورت نقطه اي به مدل عددي تونل (خط 4 مترو تهران) اعمال شده است. به اين ترتيب ميزان لرزش سطح زمين به صورت نگاشت هاي شتاب و سرعت مشخص شده است. مدلسازي انجام شده نشان مي دهد که حداکثر لرزش سطح زمين در محدوده خط 4 مترو تهران، در اثر حرکت همزمان دو قطار با سرعت 80 کيلومتر بر ساعت که وزن هر واگن آن 100 تن است، برابر 84 دسي بل است که اين مقدار مي تواند براي ساکنان اين منطقه آزاردهنده باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 115
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی