3 SID.ir | تاثير آموزش تصويرسازي ذهني بر ميزان افسردگي سالمندان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش تصويرسازي ذهني بر ميزان افسردگي سالمندان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
 
چکیده: 

مقدمه: اختلال افسردگي يکي از اختلالات بسيار شايع روان پزشکي قرن بيستم، به خصوص در خانه سالمندان با شيوع 43 تا 86% است. اين بيماري کيفيت زندگي سالمندان را مختل مي کند و خطر خودکشي و هزينه مراقبت هاي بهداشتي را افزايش مي دهد. اين مطالعه با هدف بررسي تاثير تکنيک عمومي تصويرسازي ذهني هدايت شده بر ميزان افسردگي سالمندان است.
روش: اين پژوهش از نوع نيمه تجربي بوده که در آن 39 نفر از سالمندان مقيم سراي سالمندان که داراي خصوصيات نمونه پژوهش بودند به طور تصادفي در دو گروه مداخله (20 نفر) و کنترل (19 نفر) جاي گرفتند. براي گروه مداخله، برنامه تصويرسازي ذهني هدايت شده در زمينه کاهش ميزان افسردگي طراحي شد و طي 8 جلسه 30 الي 45 دقيقه اي به مدت 8 هفته اجرا گرديد. گروه کنترل برنامه مراقبتي معمول را دريافت کردند. ابزار گردآوري اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافيک و تست افسردگي سالمندان بود. براي تجزيه تحليل داده ها از آماره کاي اسکوئر و تي مستقل و همچنين براي بررسي روابط بين متغيرها از آزمون هاي تي مستقل و تي زوج استفاده شد
.
يافته ها: نتايج نشان داد که ميانگين افسردگي سالمندان گروه مداخله از 9.65 قبل از مداخله به 5.40 بعد از مداخله کاهش يافت و نتايج اختلاف معناداري را در اين گروه نشان داد
(p<0.0001)، اين در حالي است که در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداري مشاهده نشد (p>0.262).
نتيجه گيري: با توجه به نتايج مي توان گفت که تصويرسازي ذهني هدايت شده بر کاهش افسردگي سالمندان موثر است. لذا پيشنهاد مي شود که پرستاران باليني، مديران و دانشجويان پرستاري از اين مهارت بهره گيرند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 305
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی