برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

کيفيت خدمات قبل از زايمان در مراکز بهداشتي - درماني وابسته به دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، خیابان ولی عصر، بالاتر از میر داماد، تقاطع ولی عصر و اتوبان نیایش، روبروی بیمارستان قلب شهیدرجایی، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، طبقه سوم، معاونت پژوهشی، کدپستی: 1996835119
 
چکیده: 

در اين مطالعه مقطعي، وضعيت ارائه خدمات مراقبتي در سه بعد ساختار، فرايندها و پيامد مورد ارزيابي قرار گرفت. روش نمونه گيري غيرتصادفي سهميه اي و تعداد نمونه 600 مورد مراقبت قبل از زايمان در 12 کلينيک قبل از زايمان مراکز بهداشتي و درماني وابسته به دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي بود. ابزار جمع آوري اطلاعات شامل پرسشنامه و چک ليست مشاهده ساختار، چک ليست مشاهده فرايندهاي مراقبتي و پرسشنامه رضايتمندي مراجعان بود.
در اين مطالعه 600 مورد ارائه مراقبت به مراجعان با ميانگين سن بارداري 9.42±29.32 هفته مورد بررسي قرار گرفت. ارزيابي در حيطه فرايندهاي مراقبتي نشان داد که ميزان تطابق با وضعيت مطلوب در حيطه هاي: مشاوره قبل از زايمان 21.24±55.49 درصد، تاريخچه گيري 11.35±48.71 درصد، علايم حياتي 10.55±53.41 درصد، معاينات عمومي در مراجعان بار اول13.23 ±30.22 درصد، معاينات مامايي 27.01±91.77 درصد، آزمايشات خون 21.89±93.83 درصد، آزمايش ادرار 26.29±86.85 درصد و سونوگرافي 4.3±95.7 درصد بود. ميزان تطابق با وضعيت مطلوب در حيطه هاي آموزش سلامت فردي و آموزش علايم خطر نيز به ترتيب 17.10±6.54 و 27.09 ± 39.67درصد بود. در حيطه ساختار ميزان تطابق امکانات در اتاق معاينه 10.29±98.33، در اتاق انتظار18.96 ±79.16، شرايط فيزيکي 14.79±94.44 و وسايل و تجهيزات 7.22±90.55 و امکانات رسانه اي 12.68± 51.38درصد بود. ارزيابي رضايتمندي مددجويان در حيطه پيامد خدمات نشان داد که ميانگين ميزان رضايت مراجعان از ساختار خدمات 15.04±73.76 درصد و از ارائه مراقبت ها 13.13±70.54 درصد است. نتايج اين مطالعه نشان داد که به رغم ارائه نسبتا مطلوب معاينات مامايي و آزمايشات پاراکلينيک، ارائه ساير مراقبت ها و آموزش مشاوره داراي وضعيتي متوسط يا نامطلوب بود. مشاوره و آموزش يکي از اهداف مهم در ويزيت ها و مراقبت هاي دوران قبل از زايمان است که نياز به برنامه ريزي و اجراي دقيق دارد. غربالگري خطرات رواني - اجتماعي و برنامه ريزي براي ارجاع مراجعان در معرض اين خطرات بايد مورد توجه قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
Cite:
APA : کپی

سیمبر، م.، و ناهیدی، ف.، و اکبرزاده، ع. (1391). کیفیت خدمات قبل از زایمان در مراکز بهداشتی - درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایش, 11(4), 529-544. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=175327



Vancouver : کپی

سیمبر معصومه، ناهیدی فاطمه، اکبرزاده علیرضا. کیفیت خدمات قبل از زایمان در مراکز بهداشتی - درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایش. 1391 [cited 2021April17];11(4):529-544. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=175327



IEEE : کپی

سیمبر، م.، ناهیدی، ف.، اکبرزاده، ع.، 1391. کیفیت خدمات قبل از زایمان در مراکز بهداشتی - درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایش, [online] 11(4), pp.529-544. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=175327>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 77 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی