5 SID.ir | ارتباط سنجي عوامل جمعيت شناختي با ميزان واکنش هاي هيجاني دانش آموزان پسر مقطع راهنمائي يکي از شهرک هاي نظامي شهر تهران
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

ارتباط سنجي عوامل جمعيت شناختي با ميزان واکنش هاي هيجاني دانش آموزان پسر مقطع راهنمائي يکي از شهرک هاي نظامي شهر تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)
 
چکیده: 

مقدمه: نوجوانان به دليل گذر از مرحله بلوغ، از نظر بروز واکنش هاي هيجاني جزء حساسترين و آسيب پذيرترين اقشار جامعه محسوب مي شوند. توجه به دوران بلوغ و اهميت آن، تشخيص و درمان زودرس عواقب ناشي از اين دوران ضروري به نظر مي رسد. بر همين اساس اين مطالعه با هدف ارتباط سنجي ميزان واکنش هاي هيجاني با عوامل جمعيتي دانش آموزان پسر مقطع راهنمائي يکي از شهرک هاي نظامي شهر تهران انجام گرفته است.
روش: در يک مطالعه توصيفي- مقطعي، کليه دانش آموزان پسر راهنمايي مدارس دولتي يکي ازشهرک هاي نظامي تابعه تهران به تعداد 172 نفر مورد بررسي قرار گرفتند و واکنش هاي هيجاني (افسردگي، اضطراب و استرس) آن ها توسط پرسشنامه
DASS21 اندازه گيري شد. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS17 و آزمون هاي آمار توصيفي پارامتريک مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج: يافته هاي مطالعه نشان داد که
%54.5 دانش آموزان استرس در حد متوسط و %18.7 استرس شديد داشتند. در زمينه اضطراب نيز%39.5 متوسط و %10.6 داراي اضطراب شديد بودند. همچنين از نظر افسردگي %49.3 متوسط و %14.2 افسردگي شديد را نشان دادند. از مشخصات دموگرافيک مطالعه شده فقط بطور مستقيم بين سن پدر با ميزان واکنشهاي هيجاني و ارتباط با پدر و علاقه به مراسم مذهبي بطور معکوس ارتباط معني دار آماري ديده شد.(p<0.05)
بحث: با توجه به شيوع افسردگي، اضطراب و استرس در نوجوانان و احتمال تشديد اين واکنش ها در دوران مسووليت پذيري جواني، ضروري است ضمن انجام غربالگري و مطالعات جامع تر در اين زمينه، تدابير لازم از جمله تقويت ميزان ارتباط با پدر و يا ايجاد زمينه علاقه به مراسم مذهبي جهت کنترل يا کاهش اين واکنش ها در مدارس بخصوص بدليل بحران دوران بلوغ در مقطع راهنمايي انديشيده شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 145
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی