مشخصات مقاله عنوان نشریه: مهندسي حمل و نقل اطلاعات شماره: بهار 1389 , دوره 1 , شماره 3 ; از صفحه 67 تا صفحه 79 . عنوان مقاله: مدلسازي تخصيص ناوگان اتوبوسراني شهري با استفاده از شبکه هاي عصبي مصنوعي (مطالعه موردي: مشهد مقدس) نویسندگان: شفابخش غلامعلي, نادرپور حسين, راسخ حميدرضا* آدرس: * دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان چکیده: استفاده از سيستم اتوبوسراني درون شهري با توجه به انعطاف پذيري بالا و ارزان بودن آن براي استفاده کننده، در شهرهاي بزرگ و به ويژه در کشورهاي در حال توسعه امري اجتناب ناپذير است. از اين رو بهبود اين سيستم حمل و نقل بدليل گستره فعاليت آن ضروري به نظر مي رسد. يکي از روشهاي ارتقاي عملکرد اين سيستم، تخصيص بهينه اتوبوسها به خطوط فعال به گونه اي است که نسبت به وضعيت موجود، تعداد مسافر بيشتري حمل نموده و در عين حال هزينه حمل آن کاهش يابد. بر اين اساس در اين مطالعه از يک رويکرد جديد به منظور تخصيص بهينه اتوبوس ها به خطوط شبکه اتوبوسراني موجود استفاده گرديد. در اين روش، مدلي تهيه شد که از طريق آن مي توان با در نظرگرفتن پارامترهاي مختلف موثر بر اين امر در کنار يکديگر تعداد اتوبوس هاي مورد نياز يک خط را تعيين نمود. براي اين منظور نيز از شبکه هاي عصبي مصنوعي استفاده گرديد. شبکه هاي عصبي مصنوعي به علت قابليت يادگيري به کمک مثال و با استفاده از داده هاي موجود مي توانند براي مدلسازيهاي غيرخطي که حل عددي دقيق آنها به سختي قابل حصول است، مورد استفاده قرار گيرند. عملکرد شبکه، پس از طي شدن پروسه آموزش، مورد مطالعه قرار گرفته و در صورت ارضاي شرايط موردنظر، مي توان در شبيه سازي موارد جديدي که در پروسه آموزش موجود نبودند، از اين شبکه ها استفاده کرده و خروجي هاي مورد نظر را به دست آورد. که در اين رويکرد نيز، معماري شبکه حاصل براي مدل ارائه شده به سبب داشتن بالاترين ضريب همبستگي (0.996=R) و کمترين ميانگين خطاي مربعي (mse=0.553) بصورت ۱-۱۳-۱۱-NN بدست آمد. درنهايت، مدل به دست آمده بر روي شبکه اتوبوسراني شهر مشهد آزمايش گرديد، که نتايج به دست آمده با استفاده از شبکه عصبي در مقايسه با وضعيت موجود نيز به دليل انطباق کامل وضعيت موجود با نتايج بدست آمده از شبکه مورد نظر، نشان دهنده دقت بالاي اين شبکه ها در شبيه سازي شرايط ايده آل مي باشد. کلید واژه: ناوگان اتوبوسراني(Q2)بهينه سازي(Q2)شبکه هاي عصبي مصنوعي(Q2)حمل و نقل(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: شبیه سازی تبریدبهینه سازی چند هدفهالگوریتم شبیه سازی تبریدبهینه یابیARIMAشبکه عصبیشبکه های عصبیشبکه عصبی مصنوعیآلودگی صوتیگردشگریترافیکمحیط زیست ارجاعات: بررسي عوامل موثر بر زمان سفر در سيستم حمل و نقل عمومي و پيش بيني زمان سفر مورد كاوي: سيستم اتوبوسراني شهر تهران مقالات نشریه ای مرتبط: مدل سازي تردد ناوگان اتوبوسراني شهري بر اساس داده هاي موقعيت مكاني موردكاوي: خطوط اتوبوسراني شهري تهرانتحليلي بر کارکرد سيستم اتوبوسراني و نقش آن درحمل و نقل شهريکاربرد الگوريتم مورچگان در طراحي شبکه اتوبوسرانيارايه روش ابتکاري طراحي شبکه اتوبوسراني با استفاده از نظريه گرافطراحي خطوط شبکه اتوبوسراني شهري با استفاده از روش جستجوي ممنوع مقالات همایشی مرتبط: شبکه عصبی مصنوعیانواع شبکه های عصبی و کاربرد آنهاتعیین جریان ورودی به مخزن سد دز با استفاده از شبکه عصبی مصنوعیحمل و نقل شهری: ارزیابی کارایی خطوط اتوبوسرانی شهر مشهد با مدل تحلیل پوششی داده ها ( DEA) (نمونه موردی خطوط پایانه مصلی)اینورژن دو بعدی داده های مقاومت ویژه با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 178 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی