3 SID.ir | رشد يکپارچه انسان: مدل تحولي- تفاوت هاي فردي مبتني بر ارتباط
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

رشد يکپارچه انسان: مدل تحولي- تفاوت هاي فردي مبتني بر ارتباط

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده: 

مدل تحولي- تفاوت هاي مبتني بر ارتباط در تلاش براي توصيف و تبيين تحول روان شناختي انسان، رويکردي فراگير و يکپارچه نگر ارائه مي دهد. تحت تاثير تعامل پوياي ابعاد زيستي، رواني و اجتماعي انسان، توانايي هاي شناختي، زباني، عاطفي و شخصيتي در درون مراحل «تحول هيجاني کارکردي» شکل مي گيرند. در درون اين مراحل، ظرفيت هاي تنظيم و توجه، جذب شدن به انسان ها، مبادله اجتماعي، شکل گيري ايده ها و پل زدن بين ايده ها (تفکر) به عنوان قابليت هاي پايه انساني ايجاد مي شوند و به وسيله آنها خودآگاهي، زبان، همدلي، خلاقيت، تفکر و مهارت هاي اجتماعي و هيجاني در کودکان به تدريج پديد مي آيند. در فرايند تحول يکپارچه انسان، روابط کودک با ديگران و به ويژه افراد مهم زندگي او (والدين) اهميت بسيار دارند. هر کودکي تحت تاثير ويژگي هاي منحصر به فرد زيستي خود به تعامل با محيط و انسان ها مي پردازد و از طرف ديگر والدين نيز سبک تعاملي خاص خود را دارند که تحت تاثير فرهنگ خانواده و جامعه است. سرنوشت تحول روان شناختي کودک در فرايند تعاملات اجتماعي شکل مي گيرد و کودک در شرايط مناسب، قابليت هاي پايه انساني و در نتيجه مهارت هاي ارتباط، مبادله و تفکر را فرا مي گيرد. اختلالات تحولي نتيجه عدم تحول مطلوب قابليت هاي پايه است که اين امر مي تواند ناشي از بدکارکردي سيستم عصبي کودک و يا سبک تعاملي نامناسب والدين باشد. مدل تحولي- تفاوت هاي مبتني بر ارتباط به عنوان چارچوبي فراگير، تحولي و يکپارچه از رشد انسان داراي دلالت هاي مهمي در حيطه تعليم و تربيت، تشخيص و درمان اختلال هاي دوران کودکي، فرزندپروري، گفتاردرماني و کاردرماني مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1009
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی