برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ايدئولوژي مبنايي براي عملکرد آموزش و پرورش: مقايسه پيامدهاي ايدئولوژي ليبرال دموکراسي و نئوليبراليسم بر تعليم و تربيت در کشورهاي غربي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 

هدف اصلي اين پژوهش، بررسي تاثير نحله هاي مختلفي از ايدئولوژي ليبراليسم بر آموزش و پرورش است. براي اين منظور، با استفاده از روش تحليلي- استنتاجي دو هدف اساسي را دنبال مي کند: بررسي عرصه هاي حضور ايدئولوژي ليبرال دموکراسي در آموزش و پرورش و بررسي عرصه هاي حضور ايدئولوژي نئوليبرال در آموزش و پرورش. بنابر يافته هاي به دست آمده مي توان گفت ايدئولوژي ليبراليسم تحت تاثير ليبرال دموکراسي، پيامدهاي مثبتي براي آموزش و پرورش به همراه داشته که از آن جمله مي توان به توسعه آموزش و پرورش همگاني و مطرح شدن مفاهيمي نظير برابري و دموکراسي در تعليم و تربيت، آموزش صلح و توجه به آموزش هاي شهروندي اشاره نمود. همچنين، نشان داده شد که چگونه اين ايدئولوژي در حال حاضر به تبعيت از آرمان هاي نئوليبراليسم، با تاکيد بر نخبه گرايي سبب به رسميت شناخته شدن فاصله هاي طبقاتي شده و با ايجاد پديده اي با عنوان «بازاري شدن تعليم و تربيت» پيامدهاي منفي فراواني را بر تعليم و تربيت تحميل نموده است که از جمله اين پيامدها مي توان به تبديل «دانش» به کالايي مصرفي، تغيير نقش دانش آموز از توليدکننده دانش به خريدار «کالاي دانش»، افزايش رقابت بر سر کسب «سرمايه دانش»، کاهش بودجه رشته هاي علوم انساني به نفع رشته هاي فني و در نهايت بازتوليد نابرابري ها اشاره نمود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نیک نشان، ش.، و لیاقت دار، م.، و بختیارنصرآبادی، ح.، و پاک سرشت، م. (1391). ایدئولوژی مبنایی برای عملکرد آموزش و پرورش: مقایسه پیامدهای ایدئولوژی لیبرال دموکراسی و نئولیبرالیسم بر تعلیم و تربیت در کشورهای غربی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد), 2(1), 5-26. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=174727



Vancouver : کپی

نیک نشان شقایق، لیاقت دار محمد‌جواد، بختیارنصرآبادی حسنعلی، پاک سرشت محمدجعفر. ایدئولوژی مبنایی برای عملکرد آموزش و پرورش: مقایسه پیامدهای ایدئولوژی لیبرال دموکراسی و نئولیبرالیسم بر تعلیم و تربیت در کشورهای غربی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد). 1391 [cited 2021September17];2(1):5-26. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=174727



IEEE : کپی

نیک نشان، ش.، لیاقت دار، م.، بختیارنصرآبادی، ح.، پاک سرشت، م.، 1391. ایدئولوژی مبنایی برای عملکرد آموزش و پرورش: مقایسه پیامدهای ایدئولوژی لیبرال دموکراسی و نئولیبرالیسم بر تعلیم و تربیت در کشورهای غربی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد), [online] 2(1), pp.5-26. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=174727.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 343 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی