برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مباني فلسفي و روان شناختي تعليم و تربيت: بررسي تطبيقي ديدگاه هاي سهروردي و هوسرل

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تهران
 
چکیده: 

اصول و روش هايي که در تعليم و تربيت مورد استفاده قرار مي گيرند، از مباني مختلفي سرچشمه مي گيرند. هدف اين مقاله آن است که مباني فلسفي و روان شناختي تعليم و تربيت، بر اساس دو ديدگاه مشابه در شرق و غرب مورد بررسي قرار گيرد: فلسفه اشراقي شهاب الدين سهروردي و فلسفه پديدارشناختي ادموند هوسرل. سوال هاي پژوهش ناظر به تعيين مباني فلسفي و روان شناختي تعليم و تربيت از ديدگاه هر دو فيلسوف و مقايسه آنها از حيث مشابهت و تفاوت هاست. در مبناي فلسفي هوسرل، پديدارشناسي جايگاه اساسي دارد و در آن دو گام اساسي مطرح است. در مرحله نخست، تاکيد بر توصيف تجربه هاي آدمي و در مرحله دوم، نظر بر کاهش دادن تجربه هاي زيسته است. در مبناي روان شناختي، به جاي درون بيني تاکيد بر تامل است. در مبناي فلسفي و معرفت شناختي سهروردي، علم حضوري جايگاه ويژه دارد. در مبناي روان شناختي، درون بيني از اهميت به سزايي برخوردار است. در مقايسه سهروردي و هوسرل اين نکته قابل توجه است که هر دو فيلسوف به نحو اساسي تحت تاثير افلاطون قرار دارند و هر دو از عينيت گرايي دور مي شوند. در خصوص تفاوت ها بايد اشاره کرد که در معرفت شناسي، هوسرل در حيطه علم حصولي و سهروردي در عرصه علم حضوري سخن مي گويد. در مبناي روان شناختي، هوسرل بر تامل و سهروردي بر درون بيني تاکيد مي ورزند. چنين مبناهايي، تعليم و تربيت در ديدگاه هر دو فيلسوف را به سوي نوعي شهودگرايي سوق خواهد داد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

باقری نوع پرست، خ.، و باقری نوع پرست، م. (1390). مبانی فلسفی و روان شناختی تعلیم و تربیت: بررسی تطبیقی دیدگاه های سهروردی و هوسرل. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد), 1(2), 5-20. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=174674



Vancouver : کپی

باقری نوع پرست خسرو، باقری نوع پرست محمدزهیر. مبانی فلسفی و روان شناختی تعلیم و تربیت: بررسی تطبیقی دیدگاه های سهروردی و هوسرل. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد). 1390 [cited 2021September25];1(2):5-20. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=174674



IEEE : کپی

باقری نوع پرست، خ.، باقری نوع پرست، م.، 1390. مبانی فلسفی و روان شناختی تعلیم و تربیت: بررسی تطبیقی دیدگاه های سهروردی و هوسرل. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد), [online] 1(2), pp.5-20. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=174674.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1042 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی