برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1381 , دوره  1 , شماره  1 ; از صفحه 21 تا صفحه 38 .
 
عنوان مقاله: 

پژوهش مبتني بر عمل فكورانه در فرايند برنامه‌ريزي درسي: نظريه عمل‌گراي شواب

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 

بيش از سه دهه از زماني که شواب براي نخستين بار قلمرو و برنامه درسي را در شرف مرگ و نيستي خواند، مي‌گذرد. اين باور که شواب، به مثابه يکي از صاحب‌نظران برجستة رشته برنامه درسي، آن را ابراز مي‌کرد، همراه با عوامل و شرايط ديگر موجب وارد آمدن شوک و درنتيجه، خود يکي از افرادي بود که براي تحقق اين هدف بسيار تلاش کرد. از نظر وي، مبدا و منشا بحران ياد شده را مي‌بايست در تئوري‌زدگي يا رويارويي‌هاي بيش از حد نظري با پديده‌هاي برنامه درسي از سوي متخصصان برنامه درسي جست و جو کرد. بر اساس چنين باوري، وي بازگشت به صحنه عمل را رمز احياي مجدد رشته و بازيابي هويت از دست رفته معرفي نمود. بر اين اساس، هدف و رسالت اساسي رشته و متخصصان آن تصميم‌گيري سنجيده، معقول و متين در باره برنامه‌هاي درسي دانسته شده و براي چگونگي آن، شواب به ارایه نظريه‌اي که در حقيقت، تبيين فرايند تصميم‌گيري درباره برنامه درسي يا برنامه‌سازي است، پرداخت. اين نظريه در محافل علمي و حرفه‌اي تعليم و تربيت – به ويژه در مغرب زمين – مورد توجه فراوان قرار گرفت ليکن در کشور ما – تا آن جا که نگارنده آگاهي دارد – هيچ کوششي براي معرفي و شرح اين نظريه صورت نگرفته است. لذا مقاله حاضر را مي‌توان نخستين گام يا در عداد گام‌هاي نخستين در اين جهت دانست که طبعا ممکن است کاستي‌هايي نيز داشته باشد.
مقاله حاضر از بخش‌هايي به شرح زير تشکيل شده است:
مقدمه، نظرية شواب و طرح يک پارادوکس، پيام اصلي نظريه شواب، مفهوم کليدي نظريه (روش پژوهش)، اساس نظريه (پيش‌فرض پژوهش)، ماهيت نظريه علمي از ديدگاه شواب، توانايي‌ها، قابليت‌هاي اساسي فرايند پژوهش معطوف به عمل فکورانه و مراحل آن، مقوله‌هاي تصميم‌گيري و پرسش‌هاي پژوهش، ترکيب گروه پژوهشي يا عناصر تصميم‌گيرنده در باره برنامه درسي، سطوح تصميم‌گيري درباره برنامه درسي.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
Cite:
APA : کپی

مهرمحمدی، م. (1381). پژوهش مبتنی بر عمل فکورانه در فرایند برنامه‌ریزی درسی: نظریه عمل‌گرای شواب. نوآوری های آموزشی, 1(1), 21-38. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=17461



Vancouver : کپی

مهرمحمدی محمود. پژوهش مبتنی بر عمل فکورانه در فرایند برنامه‌ریزی درسی: نظریه عمل‌گرای شواب. نوآوری های آموزشی. 1381 [cited 2021April23];1(1):21-38. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=17461



IEEE : کپی

مهرمحمدی، م.، 1381. پژوهش مبتنی بر عمل فکورانه در فرایند برنامه‌ریزی درسی: نظریه عمل‌گرای شواب. نوآوری های آموزشی, [online] 1(1), pp.21-38. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=17461.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
بازدید یکساله 470 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی