برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1391 , دوره  9 , شماره  34 ; از صفحه 136 تا صفحه 146 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير راهبردهاي فراشناختي بر حل مسائل رياضي در دانش آموزان دوره اول دبيرستان شهر يزد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور
 
چکیده: 

هدف از انجام اين پژوهش مطالعه تاثير فراشناخت و رويکردهاي آن نسبت به قابليت هاي حل مساله رياضي در دانش آموزان دوره اول متوسطه در شهر يزد بود. جامعه آماري اين پژوهش کليه دانش آموزان پايه اول مقطع متوسطه شهر يزد را شامل مي شود که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي، 120 دانش آموز در سال اول آموزش متوسطه در دو گروه آزمون (آزمايش) و کنترل انتخاب شدند که نيمي از آنها دختر و نيم ديگر پسر بودند. گروه آزمايش در دوره آموزش راهبردهاي فراشناختي شرکت کرد. برنامه درسي گروه آزمايش شامل آموزش 6 هفته اي و هر هفته 4 ساعت روش هاي فراشناختي بود. قبل از شروع اين دوره، پيش آزموني براي کل دانش آموزان 120 نفر يک آزمون 14 سوالي متناسب با اهداف تحصيلي در زمينه رياضي در سال اول متوسطه و سال هاي پيش از آن (راهنمايي) اجرا شد. به عبارت ديگر، آزمون تشخيصي جهت سنجش پيش نياز انجام شد که همين آزمون دوباره در مرحله پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت. نتايج تجزيه و تحليل آماري با استفاده از آزمون t-test نشان داد که بين پيش آزمون و پس آزمون در دو گروه کنترل و آزمايش تفاوت معناداري از لحاظ آماري وجود دارد. به اين معني که ميانگين نمره هاي گروهي که در دوره فراشناخت شرکت کرده بودند به طور معناداري بيشتر از ميانگين گروه کنترل بود. (P<0.05). همچنين مقايسه بين دانش آموزان دختر و پسر و ميانگين نمره هاي آنها نشان داد که آموزش فراشناخت براي هر دو گروه داراي تاثيري يکساني بوده است و تفاوت معناداري مشاهده نشد. (P>0.05) در مجموع، اين مطالعه نشان مي دهد که آموزش فراشناخت و رويکردهاي آن بر قابليت حل مساله دانش آموزان داراي تاثير مثبتي است و اين فعاليت هاي فراشناختي باعث ترغيب و تشويق دانش آموزان به يادگيري رياضي مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

محمدی احمدآبادی، ن.، و باقری اتابک، م.، و جعفری ندوشن، ع.، و آزادنیا، ا.، و سلطانی گردفرامرزی، س. (1391). تاثیر راهبردهای فراشناختی بر حل مسائل ریاضی در دانش آموزان دوره اول دبیرستان شهر یزد. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), 9(34), 136-146. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=174423



Vancouver : کپی

محمدی احمدآبادی ناصر، باقری اتابک محمدحسن، جعفری ندوشن علی، آزادنیا ابوالفضل، سلطانی گردفرامرزی سمیه. تاثیر راهبردهای فراشناختی بر حل مسائل ریاضی در دانش آموزان دوره اول دبیرستان شهر یزد. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). 1391 [cited 2021October26];9(34):136-146. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=174423



IEEE : کپی

محمدی احمدآبادی، ن.، باقری اتابک، م.، جعفری ندوشن، ع.، آزادنیا، ا.، سلطانی گردفرامرزی، س.، 1391. تاثیر راهبردهای فراشناختی بر حل مسائل ریاضی در دانش آموزان دوره اول دبیرستان شهر یزد. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), [online] 9(34), pp.136-146. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=174423.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 166 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی