نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1391 , دوره  9 , شماره  34 ; از صفحه 32 تا صفحه 41 .
 
عنوان مقاله: 

مباني پداگوژيکي آموزش از دور و نظريه هاي آن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
 
چکیده: 
هدف اين پژوهش، ارائه مباني پداگوژيکي و نظريه هاي آموزش از دور، به عنوان فرا رشته اي در کنار نظام آموزش سنتي با هدف توجه به تفاوت هاي فردي و فراهم کردن فرصت هاي متنوع آموزشي به تناسب سن، جنسيت، اشتغال، معلوليت، با تحقق شعار آموزش براي همه، همه جا و همه زمان است. براي بررسي آن، از روش مروري - تحليلي استفاده شده است. آموزش از دور براي اينکه به عنوان نظام آموزشي جديد مطرح شود بايد داراي ويژگي ها، مباني پداگوژيکي و نظريه پردازي خاص خود باشد. از مهم ترين ويژگي هاي آموزش از دور مي توان به جدايي ياددهنده - يادگيرنده، استقلال يادگيرنده، تعامل، سازمان پشتيباني کننده آموزشي، ابزار ارتباطي و ساخت و توليد دانش توسط يادگيرنده اشاره کرد. از سوي ديگر، در ديدگاه ساختن گرايي، چون يادگيرنده خود مفسر، سازنده وتوليد کننده دانش در قالب چارچوب هاي استاندارد است، به عنوان مباني پداگوژيکي آموزش از دور در نظر گرفته مي شود. علاوه بر اين، به منظور اينکه آموزش از دور به نظريه علمي تبديل شود، بايد داراي نظريه پردازي خاص خود باشد. مهم ترين نظريه هاي علمي حوزه آموزش از دور عبارتند از: نظريه استقلال عمل يادگيرنده ويدمير، صنعتي شدن آموزش پيترز، تعامل آموزشي شش گانه هالمبرگ، فاصله تراکنشي مور و نظريه کنترل گريسون و مايرا بينتون.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نجفی، ح. (1391). مبانی پداگوژیکی آموزش از دور و نظریه های آن. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), 9(34), 32-41. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=174403



Vancouver : کپی

نجفی حسین. مبانی پداگوژیکی آموزش از دور و نظریه های آن. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). 1391 [cited 2022May23];9(34):32-41. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=174403



IEEE : کپی

نجفی، ح.، 1391. مبانی پداگوژیکی آموزش از دور و نظریه های آن. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), [online] 9(34), pp.32-41. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=174403.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 528 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی