برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نگرش دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي نسبت به همسالان داراي ناتواني و عوامل مرتبط با آن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، خیابان میرداماد، میدان مادر، خیابان شهید نظری، کوچه نظام، مرکز تحقیقات توانبخشی
 
چکیده: 

آموزش فراگير تلاش دارد تا هر چه بيشتر دانش آموزان داراي ناتواني در بين دانش آموزان عادي به تحصيل ادامه دهند. نگرش دانش آموزان عادي به اين گروه از دانش آموزان از جمله چالش هاي مهم براي آموزش و پرورش فراگير است. پژوهش حاضر با هدف بررسي نگرش دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي نسبت به همسالان داراي ناتواني صورت گرفته است. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي از جامعه آماري دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي آموزش و پرورش منطقه 10 شهر تهران در سال تحصيلي 90-1389 سيصد نفر انتخاب شدند. در اين تحقيق تاثير متغيرهاي جمعيت شناسي، آشنائي و تعامل با دانش آموزان داراي ناتواني بر نگرش دانش آموزان نسبت به همسالان داراي ناتواني بررسي شد. يافته هاي پژوهش نشان داد که تقريبا نيمي از شرکت کنندگان نگرش منفي و نيمي ديگر نگرش مثبت نسبت به همسالان داراي ناتواني داشتند و نيز امتياز نگرش دانش آموزان پسر و دختر تا حدودي يکسان بود و متغيرهاي جمعيت شناسي مورد بررسي شامل (جنسيت، اشتغال و تحصيلات والدين) بر نگرش دانش آموزان نسبت به همسالان داراي ناتواني تاثيري نداشت و نيز از سه گزينه تشکيل دهنده متغير آشنائي و تعامل (داشتن دوست معلول، مصاحبت با افراد معلول، آشنائي با خصوصيات افراد معلول) تنها گزينه داشتن دوست معلول بر نوع نگرش موثر بود. به نظر مي رسد داشتن دوست معلول باعث بهبود نگرش نسبت به اين افراد مي گردد که بيانگر اين واقعيت است که تجربه تماس و آشنائي با دانش آموز داراي ناتواني مي تواند بر نگرش نسبت به اين افراد تاثيرگذار باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 343
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی