5 SID.ir | معماري منظر و شيوه هاي مديريت دانش در فرآيند طراحي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

معماري منظر و شيوه هاي مديريت دانش در فرآيند طراحي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
 
چکیده: 

معماري منظر رشته اي جوان در عرصه حرفه هاي مرتبط با طراحي محيط به شمار مي آيد و هنوز در حال طي مراحل تکامل خويش است. هرچند معماري منظر در بسياري از مباحث، به ويژه در زمينه مفاهيم مربوط به خلق و سازماندهي فضا و مکان، قرابت بسيار زيادي به معماري دارد، ليکن عرصه فعاليت آن در محيط هاي باز طبيعي و مصنوع و ارتباط ناگزير آن با فرآيندهاي جاري در اين عرصه، باعث ايجاد خصوصيات ويژه اي براي آن شده است. اين خصوصيات ويژه، معماران منظر را به آشنايي با طيف وسيعي از دانش وا مي دارد. مهمترين سوال پيش رو چگونگي ايجاد تلفيق و هماهنگي ميان موضوعات گوناگون و دانش وسيع مرتبط با معماري منظر است. همچنين سوالات ديگري در اين زمينه مطرح ميشوند. معماري منظر چيست و خصوصيات کليدي آن کدام است؟ مهارت ها و بدنه دانشي که معمار منظر بايد آنها را بياموزد کدام است؟ چگونه ميتوان به اين حدود دانش نظم بخشيد، آن را به کار گرفت و آموزش داد؟ بدين ترتيب اين مقاله مي کوشد با معرفي اجمالي معماري منظر و حوزه هاي فعاليت آن به رفع برخي از ابهامات در زمينه ويژگي هاي خاص اين رشته و وجوه تمايز آن با ديگر رشته ها و همچنين تبيين دانش مرتبط با اين رشته اقدام کند. به نظر مهمترين ويژگي حرفه اي معماران منظر در حل مشکلات از طريق مديريت خلاقانه حدود دانش در ارتباط با موضوع است. لذا در اين مقاله ساز و کارهايي با تکيه بر مفهوم نگرش سيستماتيک، مدل سازي و الگو براي غلبه بر مشکل پيچيدگي و گستردگي مفاهيم در جريان طراحي مورد بررسي قرار مي گيرد تا با پيوند آنها بتوان در نهايت چارچوبي مناسب و قابل تعميم براي بکارگيري در طراحي منظر و آموزش آن پيشنهاد کرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 456
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی