3 SID.ir | اثربخشي بازي هاي حرکتي ريتميک (موزون) بر ميزان کارکردهاي اجرايي کودکان با ناتواني هاي يادگيري عصب روان شناختي تحولي پيش از دبستان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي بازي هاي حرکتي ريتميک (موزون) بر ميزان کارکردهاي اجرايي کودکان با ناتواني هاي يادگيري عصب روان شناختي تحولي پيش از دبستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهید چمران، اهواز
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف اثربخشي بازي هاي حرکتي ريتميک بر ميزان کارکردهاي اجرايي کودکان با ناتواني هاي يادگيري عصب روان شناختي صورت گرفت. روش پژوهش از نوع آزمايشي بود. جامعه آماري در اين پژوهش کليه کودکان پسر پيش دبستاني 5 تا 6 ساله شهر بابل در سال تحصيلي 1391-1390 بودند. براي انتخاب نمونه 20 کودک پسر که نمره کمتري در پرسشنامه عصب - روان شناختي کانرز و آزمون برج نپسي دريافت کردند به شيوه نمونه گيري چند مرحله اي تصادفي انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه 10 نفره کنترل و آزمايش قرار گرفتند. فعاليت بازي هاي حرکتي ريتميک به مدت سه ماه و هر هفته 2 جلسه (45 دقيقه اي) به صورت فردي - گروهي بر روي گروه آزمايش انجام شد. پس آزمون به وسيله تست عصب روان شناختي کانرز و آزمون برج نپسي بر روي هر دو گروه انجام شد. داده ها به روش توصيفي و تحليل کواريانس چند متغيري (مانکوا) تجزيه و تحليل شد. يافته ها نشان داد بازي هاي حرکتي ريتميک در بهبود عملکرد آزمودني ها در عملکرد مقياس هاي مشکلات توجهي، مشکلات حافظه و يادگيري و عملکرد حسي - حرکتي موثر است و سبب کاهش اين مشکلات مي گردد. همچنين اين بازي ها سبب افزايش مهارت حل مساله - برنامه ريزي و مهارت سازماندهي رفتاري - هيجاني در کودکان با ناتواني يادگيري عصب روان شناختي در پيش از دبستان مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 559
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی