برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه رويکردهاي مطالعه و يادگيري دانشجويان مقطع پايه و باليني رشته پزشکي و ارتباط آن با پيشرفت تحصيلي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: رويکردهاي مطالعه دانشجويان به عنوان يکي از عوامل تاثيرگذار بر يادگيري و پيشرفت تحصيلي، همواره مورد توجه بوده است. هدف اين پژوهش، مقايسه رويکردهاي مطالعه و يادگيري دانشجويان پزشکي مقطع پايه و باليني و ارتباط آن با پيشرفت تحصيلي بود.
روش کار: در اين مطالعه توصيفي- تحليلي، 137 نفر از دانشجويان سال دوم و پنجم رشته پزشکي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز، با پاسخ به پرسش نامه
استاندارد (Approaches and study skills inventory for students) ASSIST مورد بررسي قرار گرفتند. معدل کل دروس نظري و عملي دانشجويان به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي درنظر گرفته شد.
يافته ها: رويکرد غالب دانشجويان پزشکي، رويکرد عمقي (40.1 درصد) بود. در مقطع باليني، استفاده دانشجويان پزشکي از رويکرد عمقي مطالعه افزايش و استفاده از رويکرد سطحي به طور چشمگيري کاهش يافت. بين رويکرد مطالعه و يادگيري دو گروه دانشجويان مقطع پايه و باليني اختلاف معني داري مشاهده نشد
(P=0.140). اما بين رويکردهاي مطالعه و يادگيري با پيشرفت تحصيلي دانشجويان رابطه معني داري مشاهده شد (P=0.01).
نتيجه گيري: با توجه به ويژگي رويکرد عمقي مطالعه در يادگيري مطلوب مطالب درسي، شايسته است که برنامه ريزان آموزشي شرايطي را فراهم نمايند تا با ايجاد بهترين محيط هاي يادگيري زمينه را براي سوق دادن دانشجويان براي بهره گرفتن از اين رويکردها مهيا نمايند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 90
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی