4 SID.ir | ارزشيابي استاد توسط دانشجو: مروري بر نقدها، مقاله مروري
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

ارزشيابي استاد توسط دانشجو: مروري بر نقدها، مقاله مروري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: هدف اصلي ارزشيابي استاد افزايش کيفيت آموزشي است، که يکي از روش هاي متداول آن ارزشيابي استاد توسط دانشجوست. هدف اوليه ارزشيابي استاد توسط دانشجو ارايه بازخورد به اساتيد جهت بهبود آموزش آنان بود (ارزشيابي تکويني). با گذشت زمان اين هدف جاي خود را به ارزشيابي تراکمي (جهت مقاصد مديريتي) داد. اگرچه استفاده از اين روش در ارزشيابي تکويني مورد تاييد قريب به اتفاق صاحبنظران است، ولي استفاده از نتايج آن در ارزشيابي تراکمي (براي مقاصد مديريتي) زير سوال است. با توجه به نقش محوري نتايج ارزشيابي استاد توسط دانشجو در ارتقا و دريافت پايه ساليانه اعضاي هيات علمي، در اين مرور گزارشي سعي بر آن است تا نقدهاي وارده به اين روش تبيين گردد. مطالعات داخل کشور حاکي از آن است که درصد قابل توجهي از اساتيد انتقادهاي جدي به مقوله ارزشيابي استاد توسط دانشجو دارند و از اينرو روايي آن زير سوال است. بر اساس برخي مطالعات بين المللي ارزشيابي استاد توسط دانشجو نه تنها ملاک معتبري تلقي نمي شود، بلکه باور منتقدين بر آنست که ارزشيابي استاد توسط دانشجو سبب افت کيفيت آموزشي نيز مي گردد. مطالعات ملي با مشارکت دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور جهت پاسخ به اين سوال که «آيا استفاده مديريتي از نتايج ارزشيابي استاد توسط دانشجو منجر به افزايش کيفيت آموزشي مي شود» پيشنهاد مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 159
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی