برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1389 , دوره  - , شماره  76 ; از صفحه 30 تا صفحه 38 .
 
عنوان مقاله: 

برنامه راهبردي رشته هاي تخصصي باليني و همسويي آنها به چشم انداز ايران 1404 و برنامه چهارم توسعه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه: سند چشم انداز ايران 1404 و سند برنامه چهارم توسعه به عنوان برنامه اي براي حرکت به سمت چشم انداز بايد براي برنامه ريزي راهبردي در همه بخش هاي توسعه اي و از جمله بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مورد استفاده قرار گيرند. برنامه ريزي راهبردي در رشته هاي تخصصي باليني نيز از اين قاعده مستثنا نيست. لذا اين مطالعه با هدف کلي تحليل برنامه هاي راهبردي رشته هاي تخصصي باليني و تبيين ميزان انطباق آنها با سند چشم انداز ايران 1404 و برنامه چهارم توسعه انجام گرفت.
روش کار: براي دستيابي به هدف مطالعه سه اقدام زير انجام گرفته است. الف) چشم انداز ايران 1404 و برنامه چهارم توسعه مطالعه شدند و بندها و موارد مرتبط آنها استخراج شد. ب) از تاريخ 3/2/88 لغايت 5/2/88 به پايگاه استنادي علوم (آي-اس-آي) مراجعه شد و داده هاي مورد نياز براي ارزيابي جايگاه روند توسعه علمي کشور استخراج گرديد. ج) اجزاي هر يک از برنامه هاي راهبردي رشته هاي تخصصي باليني، شامل دورنما، رسالت، ارزش ها، اهداف راهبردي و برنامه هاي اجرايي سال اول بر اساس معيارهاي تعيين شده ارزيابي و تحليل شد.
يافته ها: به نظر مي رسد همه رشته هاي تخصصي باليني برنامه راهبردي خود را با الهام از محتواي چشم انداز 1404 و برنامه چهارم توسعه تنظيم کرده اند. زيرا دورنماي رشته ها نه تنها کسب رتبه اول علمي در منطقه، بلکه بعضا فراتر از منطقه را شامل مي شود. رسالت همه رشته ها نيز با دورنماي آنها همسويي کامل دارد. با اين وجود، بين دورنما و رسالت از يک طرف و اهداف راهبردي و برنامه هاي اجرايي از طرف ديگر، انقطاع به وجود آمده است. به عبارت ديگر، اولا اهداف راهبردي از جهت گيري رشته ها حمايت نمي کنند، ثانيا به نظر نمي رسد که با اجراي برنامه هاي اجرايي تهيه شده تحقق اهداف راهبردي امکان پذير باشد.
بحث و نتيجه گيري: به طور خلاصه رشته هاي تخصصي باليني چشم انداز ايران 1404 و راهبردهاي برنامه چهارم توسعه، را در برنامه ريزي راهبردي خود مدنظر داشته اند. با اين وجود، انقطاع بين دورنما و رسالت از يک طرف و اهداف راهبردي و برنامه هاي سالانه و اجرايي از طرف ديگر، مشکلي است که بايد به جد مورد توجه قرار گيرد. علي رغم اين کاستي ها، برنامه ريزي راهبردي در رشته هاي تخصصي باليني درس هاي عملي خوبي به دنبال دارد. مي توان از اين درس ها به عنوان راهنماي برنامه ريزي راهبردي در دوره هاي بعدي استفاده کرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

لامعی، ا.، و منشی زاده، ع.، و رشیدی، ع. (1389). برنامه راهبردی رشته های تخصصی بالینی و همسویی آنها به چشم انداز ایران 1404 و برنامه چهارم توسعه. طب و تزکیه, -(76), 30-38. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=172505



Vancouver : کپی

لامعی ابوالفتح، منشی زاده عصمت، رشیدی علی. برنامه راهبردی رشته های تخصصی بالینی و همسویی آنها به چشم انداز ایران 1404 و برنامه چهارم توسعه. طب و تزکیه. 1389 [cited 2021June20];-(76):30-38. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=172505



IEEE : کپی

لامعی، ا.، منشی زاده، ع.، رشیدی، ع.، 1389. برنامه راهبردی رشته های تخصصی بالینی و همسویی آنها به چشم انداز ایران 1404 و برنامه چهارم توسعه. طب و تزکیه, [online] -(76), pp.30-38. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=172505.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 116 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی