6 SID.ir | رابطه هوش هيجاني با توانمندسازي کتابداران: موردپژوهي کتابخانه هاي دانشگاهي شهرستان تبريز
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

رابطه هوش هيجاني با توانمندسازي کتابداران: موردپژوهي کتابخانه هاي دانشگاهي شهرستان تبريز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسي ارتباط بين هوش هيجاني و توانمندسازي کتابداران کتابخانه هاي دانشگاهي شهرستان تبريز به انجام رسيده است.
روش: پژوهش حاضر با روش پيمايشي تحليلي انجام گرفت. جامعه آماري پژوهش، کتابداران کتابخانه هاي دانشگاهي شهرستان تبريز با نمونه 136 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان تعيين گرديد. و نمونه گيري به روش تصادفي ساده انجام گرفت. براي بدست آوردن نتايج، دو ابزار براي جمع آوري اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت: پرسشنامه سنجش هوش هيجاني، بر اساس مدل و مقياس هوش هيجاني بار-آن (شامل 30 سوال براي سنجش هوش هيجاني کتابداران) و پرسشنامه سنجش توانمندسازي کتابداران طبق مدل نوکلئين و روهوتي (شامل 10سوال براي سنجش توانمند سازي کتابداران)، که در بين نمونه آماري پژوهش توزيع شد و نتايج آن تجزيه و تحليل گرديد.
يافته ها: يافته هاي پژوهش حاکي از وجود رابطه معنادار مثبت بين مولفه هاي هوش هيجاني و توانمندسازي کتابداران کتابخانه هاي دانشگاهي تبريز، بود. در نهايت بين هوش هيجاني کتابداران کتابخانه هاي دانشگاهي شهرستان تبريز با توانمندسازي آنها رابطه معني داري با ضريب همبستگي
0.404 و ضريب تعيين 0.163 مشاهده گرديد.
نتيجه گيري: با توجه به وجود رابطه معني دار بين هوش هيجاني و توانمندسازي کتابداران به مسوولين کتابخانه ها پيشنهاد مي شود که زمينه هاي لازم براي آموزش هوش هيجاني و افزايش مديريت هيجانهايشان، باعث ارتقاء هوش هيجاني آنها شوند که در نهايت بتواند کتابداراني توانمند براي کتابخانه متبوع شان باشند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 231
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی