برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تحليلي بر وضعيت موجود طراحي برنامه درسي تربيت اجتماعي دوره راهنمايي بر مبناي تحليل محتواي کتاب هاي درسي و اسناد مرتبط برنامه درسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

طراحي برنامه درسي که نقشه مفهومي براي توليدکنندگان برنامه درسي است، ناظر به تعيين منابع، شناسايي عناصر تشکيل دهنده برنامه و نوع تصميم هايي است که در ارتباط با هر يک از آن ها گرفته مي شود. با توجه به اين كه نظام آموزشي در كشورمان متمركز است، يقينا يکي از مولفه هاي مهم در آموزش مسايل اجتماعي، برنامه هاي درسي رسمي و به تبع آن، كتاب و اسناد برنامه درسي است. در اين مقاله، با استفاده از تحليل محتواي کتاب هاي تعليمات اجتماعي دوره راهنمايي و تجزيه و تحليل طرح کليات نظام آموزش و پرورش، به بررسي موقعيت و شناسايي نقاط ضعف و قوت، چالش ها و دشواري هاي برنامه درسي تربيت اجتماعي موجود پرداخته شده است. مقوله هاي مورد نظر، مفاهيم کليدي الگوي هاي مبتني بر موضوعات درسي مدون، دانش آموز و جامعه، هم چنين، ويژگي هاي عناصر برنامه درسي (اهداف، محتوا، روش هاي ياددهي و يادگيري) است که با بررسي در متون تخصصي حوزه برنامه درسي، به دست آمده است. واحد ثبت نيز در تحليل محتوا، مضمون (پيام اصلي متن) مي باشد. نتايج تحليل مشخص کرد مبناي اين منابع، حکايت از غلبه روي کرد سنتي مبتني بر موضوعات درسي بر دو روي کرد مبتني بر دانش آموز و جامعه دارد. سپس با توجه به غالب بودن الگوي نظام مند، آسيب هاي اين نوع طراحي برنامه درسي تربيت اجتماعي از ديد اقتضائات کلان و خرد بررسي شد. در نهايت، در بحث و نتيجه گيري تاکيد گرديد جهت طراحي يک الگوي مناسب برنامه درسي و تعيين روي کرد ارزشي مناسب و هم چنين ويژگي هاي هر يک از عناصر، بايد منشا اساسي کار از محيط فرهنگي، فکري، اجتماعي، تاريخي و بومي هر کشوري اخذ گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

دهقانی، م.، و امین خندقی، م. (1390). تحلیلی بر وضعیت موجود طراحی برنامه درسی تربیت اجتماعی دوره راهنمایی بر مبنای تحلیل محتوای کتاب های درسی و اسناد مرتبط برنامه درسی. پژوهش های برنامه درسی, 1(2), 131-176. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=169895



Vancouver : کپی

دهقانی مرضیه، امین خندقی مقصود. تحلیلی بر وضعیت موجود طراحی برنامه درسی تربیت اجتماعی دوره راهنمایی بر مبنای تحلیل محتوای کتاب های درسی و اسناد مرتبط برنامه درسی. پژوهش های برنامه درسی. 1390 [cited 2021July27];1(2):131-176. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=169895



IEEE : کپی

دهقانی، م.، امین خندقی، م.، 1390. تحلیلی بر وضعیت موجود طراحی برنامه درسی تربیت اجتماعی دوره راهنمایی بر مبنای تحلیل محتوای کتاب های درسی و اسناد مرتبط برنامه درسی. پژوهش های برنامه درسی, [online] 1(2), pp.131-176. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=169895.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 457 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی