برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثر آموزش بر آگاهي و سازه‌ هاي مدل اعتقاد بهداشتي در دانش ‌آموزان دختر دبيرستاني شهر اصفهان در ارتباط با سندرم نقص ايمني اکتسابي (ايدز)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده بهداشت، گروه آموزش و ارتقاء سلامت
 
چکیده: 

زمينه و هدف: هر چند سندرم نقص ايمني اکتسابي از نظر پزشکي مهم است؛ ولي به عنوان يک رفتار شخصي و يک پديده اجتماعي و فرهنگي از اهميت ويژه‌ اي برخوردار بوده و نوجوانان به عنوان جمعيت در معرض خطر شناخته شده‌ اند. تنها راه موثر عليه ايدز آموزش بهداشت است. اين مطالعه به منظور تعيين اثر آموزش بر آگاهي و سازه‌ هاي مدل اعتقاد بهداشتي در دانش ‌آموزان دختر دبيرستاني شهر اصفهان در ارتباط با سندرم نقص ايمني اکتسابي (ايدز) انجام شد.
روش بررسي: اين مطالعه شبه ‌تجربي روي 72 دختر دبيرستاني شهر اصفهان در سال 1390 انجام شد. دانش ‌آموزان به دو گروه 36 نفري مداخله و شاهد تقسيم شدند. براي گروه مداخله جلسات آموزشي در دو جلسه با استفاده از روش سخنراني و بحث گروهي انجام گرفت و براي گروه شاهد هيچ آموزشي صورت نگرفت. پرسشنامه 3 قسمتي شامل مشخصات دموگرافيک، آگاهي و سازه‌ هاي مدل اعتقاد بهداشتي به وسيله خودگزارش‌ دهي تکميل گرديد. داده‌ ها با استفاده از نرم ‌افزار آماري
SPSS-18،paired t-test  و independent t-test تجزيه و تحليل شدند.
يافته‌ ها: در ابتداي مطالعه ميانگين آگاهي، شدت درک شده، منافع و موانع درک شده بين دو گروه اختلاف آماري معني ‌داري نداشت. در انتهاي مطالعه ميانگين آگاهي، شدت درک شده، منافع و موانع درک شده در گروه مداخله افزايش آماري معني ‌داري نشان داد (
P<0.05اما ميانگين حساسيت درک شده در گروه مداخله اختلاف آماري معني ‌داري نداشت.
نتيجه‌ گيري: اين مطالعه نشان داد که آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتي سبب بالا رفتن شدت درک و منافع درک شده و نيز کاهش موانع درک شده در دانش ‌آموزان دختر گرديد؛ اما اثر آماري معني ‌داري بر حساسيت درک شده نداشت
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پیرزاده، آ.، و شریفی راد، غ. (1391). اثر آموزش بر آگاهی و سازه‌ های مدل اعتقاد بهداشتی در دانش ‌آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان در ارتباط با سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان, 14(3 (پی در پی 43)), 66-71. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=167030



Vancouver : کپی

پیرزاده آسیه، شریفی راد غلامرضا. اثر آموزش بر آگاهی و سازه‌ های مدل اعتقاد بهداشتی در دانش ‌آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان در ارتباط با سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان. 1391 [cited 2021September27];14(3 (پی در پی 43)):66-71. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=167030



IEEE : کپی

پیرزاده، آ.، شریفی راد، غ.، 1391. اثر آموزش بر آگاهی و سازه‌ های مدل اعتقاد بهداشتی در دانش ‌آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان در ارتباط با سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان, [online] 14(3 (پی در پی 43)), pp.66-71. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=167030.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 95 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی