برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1391 , دوره  7 , شماره  25 ; از صفحه 17 تا صفحه 26 .
 
عنوان مقاله: 

وضعيت ارزشيابي باليني دانشجويان کارشناسي پرستاري از ديد اساتيد و دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات مراقبت ‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پرستاری و مامایی
 
چکیده: 

مقدمه: ارزشيابي يکي از فعاليت ‌هاي مهم در فرايند آموزشي به شمار مي ‌آيد. براي دستيابي به اهداف مهم ارزشيابي لازم است از يک سيستم ارزشيابي درست و اثربخش استفاده شود.
روش: هدف مطالعه حاضر بررسي نظرات و ميزان رضايت اساتيد و دانشجويان کارشناسي پرستاري راجع به نحوه ارزشيابي باليني بود. اين مطالعه توصيفي در سال تحصيلي 90-1389 در يکي از دانشگاه‌ هاي شهر تهران انجام شد. جامعه پژوهش کليه دانشجويان کارشناسي پرستاري در ترم تحصيلي 8-2 (217 نفر) و کليه اساتيد باليني پرستاري (41 نفر) بودند که از اين تعداد به ترتيب 197 و 29 نفر در مطالعه شرکت کردند. ابزار جمع‌ آوري داده ‌ها پرسشنامه نظرسنجي و فرم رضايت سنجي بود که روايي آن به صورت محتوايي و توسط صاحبنظران مورد تاييد قرار گرفت. در نهايت داده ‌ها پس از جمع‌ آوري با استفاده از نرم ‌افزار
SPSS v.16 آناليز شدند.
يافته ‌ها: نتايج اين مطالعه نشان داد اکثريت دانشجويان (
%73.6) و اساتيد (%75.9) روش فعلي ارزشيابي باليني را از جهات مختلف نامناسب دانسته و با آن مخالف هستند. %59.9 دانشجويان و %37.9 اساتيد از وضعيت فعلي ارزشيابي باليني به شدت ناراضي بودند. %96.4 دانشجويان اظهار داشتند که نحوه ارزشيابي باليني به گونه ‌اي است که آنها هيچ بازخوردي در خصوص نقاط قوت و ضعف خود دريافت نمي ‌کنند. همچنين اکثريت آنان (%79.6) اعتقاد داشتند ارزشيابي ‌هاي فعلي بيانگر نظر شخصي استاد در مورد دانشجو است نه نشان‌ دهنده عملکرد دانشجو.
نتيجه ‌گيري: بر اساس نتايج اين مطالعه، ارزشيابي باليني که متکي به يک فرم کلي بوده و بر اساس نظر شخص مربي و بدون قائده خاصي تکميل ‌شود؛ هم از نظر دانشجويان و هم از نظر اساتيد کفايت لازم براي سنجش عملکرد باليني دانشجويان را ندارد. لذا ضروري است با اعمال تغييرات اساسي در اين روش و به کمک کاربرد ساير روش ‌هاي ارزشيابي باليني، به قضاوت دقيق‌ تر و درست ‌تري از عملکرد باليني دانشجويان دست يافت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ایمانی پور، م.، و جلیلی، م. (1391). وضعیت ارزشیابی بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری از دید اساتید و دانشجویان. پژوهش پرستاری, 7(25), 17-26. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=165173



Vancouver : کپی

ایمانی پور معصومه، جلیلی محمد. وضعیت ارزشیابی بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری از دید اساتید و دانشجویان. پژوهش پرستاری. 1391 [cited 2021October25];7(25):17-26. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=165173



IEEE : کپی

ایمانی پور، م.، جلیلی، م.، 1391. وضعیت ارزشیابی بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری از دید اساتید و دانشجویان. پژوهش پرستاری, [online] 7(25), pp.17-26. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=165173.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 96 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی