برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي عوامل تعيين کننده ارزش برند با رويکرد مالي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی
 
چکیده: 

در اندازه گيري ارزش برند دو ديدگاه قالب: مشتري محور و شرکت محور وجود دارد. ديدگاه مشتري محور همان ديدگاه بازاريابي و رفتارگرايان است که در تحقيقات آکر و کلر مورد اشاره قرار گرفته است. ديدگاه شرکت محور مبتني بر داده هاي مالي است و جنبه سخت دارد. در رويکرد دوم شاخص کيو توبين از اوايل دهه 1990 به عنوان ارزش برند مورد استفاده قرار گرفته است. در ايران طي سالهاي اخير تحقيقات صورت گرفته در حوزه ارزش برند همگي از ديد بازاريابي و رفتاري انجام شده و پرسشنامه محور هستند. در اين تحقيق تلاش شده است تا با رويکرد شرکت محور و به کارگيري داده هاي واقعي ارزش برند و عوامل موثر بر آن شناسايي شود. با مطالعه ادبيات موضوع و الگوها و نتايج تحقيقات پيشين چهار فرضيه متناسب با چهار عامل اصلي موثر بر ارزش برند شرکتها تدوين شد. با به کارگيري الگوي پانل ديتاي نامتوزان شامل 393 مشاهده از 84 شرکت طييک دوره 9 ساله (1388-1380) الگوي تحقيق آزمون شد. نتايج نشان داد که شدت تبليغات (t=2.525 ;β=0.246)، عمر شرکت ) (t=2.24 ;β=0.0209 و عمر برند (t=3.326; β=0.045) بر ارزش برند اثر مثبت دارند. خروجي ها همچنين حاکي از تاييد نشدن اثر سهم بازار بر ارزش برند در سطح اطمينان 95% است t=1.695; β=0.467)).

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
Cite:
APA : کپی

عزیزی، ش.، و درویشی، ز.، و نمامیان، ف. (1390). بررسی عوامل تعیین کننده ارزش برند با رویکرد مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. چشم انداز مدیریت بازرگانی (چشم انداز مدیریت (پیام مدیریت)), 10(6 (پیاپی 39)), 9-32. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=164940



Vancouver : کپی

عزیزی شهریار، درویشی زهرا، نمامیان فرشید. بررسی عوامل تعیین کننده ارزش برند با رویکرد مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. چشم انداز مدیریت بازرگانی (چشم انداز مدیریت (پیام مدیریت)). 1390 [cited 2021April14];10(6 (پیاپی 39)):9-32. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=164940



IEEE : کپی

عزیزی، ش.، درویشی، ز.، نمامیان، ف.، 1390. بررسی عوامل تعیین کننده ارزش برند با رویکرد مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. چشم انداز مدیریت بازرگانی (چشم انداز مدیریت (پیام مدیریت)), [online] 10(6 (پیاپی 39)), pp.9-32. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=164940>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 275 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی