8 SID.ir | منزلت «حق بر آموزش» در نظام بين المللي حقوق بشر
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

منزلت «حق بر آموزش» در نظام بين المللي حقوق بشر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی
 
چکیده: 

حق بر آموزش از جمله حق هايي است که کمتر به اهميت بنيادين آن توجه شده است. اسناد بين الملل حقوق بشر اين حق را در زمره حقوق فرهنگي بشر برشمرده اند و بيشتر حقوقدانان نيز با توسل به اصل ظهور اين حق را در همين قلمرو دانسته اند، غافل از آن که اين حق في نفسه در ميان سلسله مراتب قواعد حقوق بين الملل چه منزلت و مقامي دارد.
حق بر آموزش به عنوان سازنده زيربنايي فهم و درک انساني و مجراي تعين و تحقق ديگر حقوق معنوي (مبتني بر روان انساني)، از جمله آزادي انديشه، بيان و مذهب، از منزلتي بسيار رفيع در ميان ساير حقوق انسان برخوردار است و با عنايت به مفاد اسناد حقوق بشري موجود مي توان دست کم در سطوح ابتدايي آموزش، اين حق را واجد وصف آمرانه دانست.
از سويي ديگر اين آموزش نمي تواند و نبايد فارغ از الزامات حقوق بشري باشد. حق بر آموزش فارغ از حق بر آموزش خرد حداقلي معنا نمي يابد. شروع فرايند آموزش، بدون ايجد زمينه اي براي توانمند سازي انديشه درباره درستي يا نادرستي شکل و ماهيت آموزش و نيز بي توجهي به لزوم آموزش عقلاني و سيستماتيک مدارا مي تواند خود به نتيجه اي بس ناگوار ختم گردد. اين بايسته نيز به نحو بسيار ظريفي در اسناد جهاني حقوق بشر ديده مي شود. در اين مقاله قصد گشودن ابعاد تودرتو و بسيار ظريف اين حق بنيادين انساني را داريم.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 792
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی